SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Pegasus gekocht
Het is zover!
Op vrijdag 29 juli 2011 gingen we naar Moerdijk. Daar stond (bijna) onze Pegasus te wachten om in het water gehesen te worden. Heel voorzichtig werd de Pegasus om 10:30 door de mensen van "Van Oord" opgehesen en een tiental minuten later lag ze voor het eerst in maanden weer in het water. Het was weer een boot. Daarna moest de ruim 15 meter lange mast op het dek geplaats worden. Gelukkig stond er op dat moment weinig wind waardoor de verstaging snel aan de boot bevestigd kon worden. Natuurlijk moest er nog veel gedaan worden, de bedrading aansluiten, diesel tanken, motor nakijken, proviand inruimen, enz. Uiteindelijk vertrokken we om 18:00 uur naar Willemstad voor de eerste proefvaart van 6 zeemijlen.
Die avond hebben we de overdracht van de Pegasus gevierd en werd de boot officieel van ons. De jongens hadden beloofd om met ons naar Scheveningen te zeilen en de volgende dag vertrokken we om half negen om tegen negen uur bij de haringvlietbrug te zijn. Drie uur later en 18 zeemijlen verder waren we bij de sluis van Stellendam. Na de schutting weer op zout water en door een noordwestenwind konden we eindelijk zeilen, en hoe. Regelmatig kwam de wind tot windkracht 5 en doordat we zeer scherp aan de wind zeilden, kwam de Pegasus heerlijk tot leven. In vlagen werd de snelheid opgevoerd tot meer dan 20 knopen. Florian vond eigenlijk dat we wat moesten reven, maar wij wilden weten hoe ze in deze wind zich gedroeg. Het dat was in één woord: geweldig!!

Veel te snel waren we in Scheveningen (33 zeemijl) en om 16:00 uur lagen we afgemeerd in de jachthaven.

De moeder van Florian had de webcam van Scheveningen in de gaten gehouden en wist precies wanneer we aankwamen. Zie bovenstaande beeldschermfoto.
Later die zaterdag kwamen de ouders van Florian met een fles wijn om de overdracht te vieren. Nadat de spullen van Arjan en Florian in de auto geladen was, zijn we met zijn zessen gaan eten bij het Brouwcafé aan de haven. Ondertussen was Jeroen gearriveerd, hij zou de volgende dag meezeilen. Na het eten namen we afscheid van Florian, Arjan en de ouders van Florian, en gingen we met ons drieën naar de Pegasus om te genieten van onze welverdiende nachtrust.

Zondagochtend 7:00 uur stonden we op, om een half uur later te vertrekken richting IJmuiden. Helaas was de wind die we zaterdag hadden volkomen verdwenen en waren we halverwege Scheveningen - IJmuiden genoodzaakt verder met de moter te gaan. Die zondag is de wind verder afgezwakt en hebben we het verdere traject naar Lelystad gemotord. Ik heb nog nooit het IJsselmeer zo glad gezien, aan het einde van de dag was er geen golfje meer te zien, alleen de golven die wij zelf maakten. Na 68 zeemijlen waren we om 9:00 uur in de avond in Lelystad.
Voor iedereen die onze eerste trip in Google Maps wil zien, klik op Route Pegasus 2011