Datum: 13-05-2013    Pegasus weer te water
 Van te voren hadden we een reeks vuilniszakken onder de boot bevestigd om de nieuwe antifouling te beschermen tegen de banden. Alle afsluiters dicht en hijsen maar! Met grote zorg en aandacht werden de banden aangebracht door de mensen van Rietpoel en werd de boot het water in gehesen.

Voor de zekerheid lieten ze de Pegasus nog enige tijd in de banden hangen, zodat Fred rustig kon bekijken of er sprake was van enige lekkage bij de afsluiters. Yes, ze drijft! We hebben ons werk goed gedaan, alles fungeerde goed. We legden de boot op een rustig plekje in de jachthaven van Rietpol, hier zou de Pegasus blijven liggen tot ons vertrek.

De rest van de week hadden we allerlei afspraken waardoor we besloten om zaterdag uit Rietpoel te vertrekken. Dus mochten er toch nog onverhoeds problemen ontstaan met de afsluiters, dan is dat geen probleem. Toen we donderdag weer bij de boot kwamen lag de Pegasus er goed bij. Donderdag en vrijdag heeft Fred wat klusjes op computergebied gedaan bij Rietpol. We hebben voorbereidingen getroffen voor ons vertrek, zoals de nieuwe bimini bevestigen. Het was een hele klus geweest om deze te maken, maar het resultaat mocht er zijn en het was een groot verschil met de oude. De Pegasus ziet er alweer veel beter uit zo. We hebben het grootzeil opgetuigd, watertank gevuld en ik heb enkele stootwillen voorzien van een nieuwe lijn. Een mooie gelegenheid voor mij om te oefenen met het maken van takelingen.

Zaterdag 20-05-2013, vertrek uit Rietpoel
Onze nieuwe thuishaven zou Rotterdam worden, City Marina. Het plan was om dit in 2 dagen te doen met een tussenstop in Scheveningen, waar we rond 16:00 uur hoopten aan te komen. De zus en zwager van Fred wonen dichtbij de haven en we spraken af dat zij ons zouden ophalen om vervolgens gezellig samen te eten. We vertrokken om 8:20 uur richting de sluis en brug bij Spaarndam, de schuttijd was 8:30 uur. De weersverwachting was redelijk, af en toe een bui maar niet echt warm.

Daarna richting de A9 brug, deze gaat maar 3x per dag open en daar moesten we dus op tijd zijn. Vervolgens de Buitenhuizerbrug, de laatste brug voordat we weer bij het Noordzeekanaal zijn. Deze brug wordt de hele dag bediend, maar de sluiswachter deelde ons dood leuk mede dat de brug tot nader orde gestremd was en dat de monteur in de loop van de middag zou komen om de brug te repareren. Balen dus! Ons restte niets anders dan aan te leggen bij de wachtsteiger voor de brug, samen met twee ander zeiljachten. Er was nu in ieder geval voldoende tijd om een beetje te relaxen, koffie te drinken en ons op te warmen bij het kacheltje. Uiteindelijk is de brug rond 12:15 uur gerepareerd en kunnen we op weg naar IJmuiden. Hier arriveren we om 13:15 uur en hebben we de sluis helemaal voor ons alleen!

Nog nooit meegemaakt, maar wel relaxed. Om 14:00 uur varen we het zeegat uit op de motor met het grootzeil erbij. Later hebben we de fok erbij gezet. Gelukkig, we zeilen weer, al is het dan met een beetje hulp van de motor! We zijn weer helemaal in ons element op zee!

Het weer was redelijk, wel koud maar, op een paar druppels na, nauwelijks regen. Omdat we AIS hebben volgden de zus en zwager van Fred ons via internet. We liepen de haven van Scheveningen binnen rond 18:30 uur binnen en zagen dat het afgeladen was met zeiljachten. Achteraf bleek dat de Noordzee Regatta bezig was en we vroegen ons af of er überhaupt nog wel een plekje voor ons zou zijn. Gelukkig konden we langszij van twee andere boten en lagen we vooraan in de haven, wat makkelijk is voor ons vertrek de volgende dag naar Rotterdam. Freek, onze zwager, stond ons al op te wachten (handig hoor, AIS) om ons mee te nemen naar hun huis waar we zouden eten. De broer van Fred, André en zijn kinderen waren er ook en het was gezellig om elkaar weer te zien. Ingrid kan heel goed koken en zo genoten we weer van een lekkere maaltijd! De hele dag buiten zijn maakt je sowieso al aardig rozig en met een glaasje wijn erbij konden ze mij wel afvoeren……. Slapen zou ik zeker die nacht, althans dat had ik gedacht, echter bij aankomst in de haven bleek dat er een groot feest aan de gang was voor de Regatta deelnemers. Leuke muziek dus echt erg was het niet! De volgende dag zouden Freek en zijn jongste dochter Mia met ons meezeilen naar Rotterdam.