Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blogdetails
Datum: 10-05-2013    Pegasus op de kant
 Vrijdag 3 mei is de boot de kant op gegaan bij Rietpol in Spaarndam.

Dit blijft toch altijd een spannend moment, een boot hoort in het water en niet op de kant. We varen de boot van de passantensteiger naar de plek toe waar de kraan staat. De nodige voorbereidingen worden getroffen, de bok staat gelukkig naast het water dus de afstand is niet groot. Fred is aan boord  en ik sta op gepaste afstand foto’s te nemen. De banden worden met grote zorg en voorzichtigheid om de boot gedaan en dan gaat de boot heel langzaam het water uit. Alles gebeurd met het grootste gemak van de wereld door de mensen van de Rietpol werf. www.rietpol.nl Er wordt gewerkt met een afstandbediening en het lijkt alsof ze te maken hebben met miniatuur bootjes! Respect voor de kundigheid van deze mensen!
Nadat de boot goed en wel op de steunen staat, kan er begonnen worden met het afspoelen van de boot. Dit wordt zeer globaal gedaan door de mensen van de werf omdat de antifouling die er nu op zit met zorg behandeld diende te worden. De rest van het schoonmaken is aan ons.
           
De vorige eigenaren, Florian en Arjen, werden in 2008 gesponsord door International Paint, en werd de romp van de Pegasus voorzien van een speciale antifouling, genaamd Intersleek Pro. Het bijzondere aan deze laag is dat er niets op hecht, waardoor je geen last hebt van aangroei van zeepokken e.d. Het voelt aan als rubber, maar in het water is het een gladde huid. Bij voldoende lagen kan deze antifouling minimaal 5 jaar mee gaan maar wellicht zelfs 10 jaar!
International Paint wilde zien hoe deze laag zich zou houden in zout water tijdens de wereldreis van de jongens die ruim 2 jaar zou gaan duren. Eigenlijk had de Pegasus nog een extra laag moeten krijgen, echter de tijd hiervoor ontbrak.
Inmiddels zijn wij alweer 2 jaar de gelukkige eigenaren van de Pegasus. En ruim 4 ½ jaar verder mogen we constateren dat deze antifouling zich bijzonder goed heeft gehouden. Wij hebben het geluk dat International Paint ons deze extra laag van Intersleek Pro nog wil geven om dit proef project netjes af te ronden. Met dank aan Dennis Tuijnman, salesmanager retailmarket at International Paint, die dit mogelijk heeft gemaakt.

Dan nu aan ons de “schone” taak om de boot schoon te maken en te ontvetten ter voorbereiding op dinsdag 7 mei, wanneer de Intersleek Pro laag er op gezet zal worden. Omdat niets hecht op deze laag, kan ik met redelijk gemak de kleine zeepokken er zo met een spons met water afvegen. In het weekend maken we de romp verder schoon en als laatste wordt hij helemaal ontvet, zodat de nieuwe laag nog beter zal hechten. Best vermoeiend, de hele dag boven je macht werken, en na afloop weet ik weer hoeveel spieren een menselijk lichaam heeft….., maar het resultaat mag er zijn!

Er moet nog even verteld worden dat we 2 jaar geleden een boegschroef hebben laten inbouwen. Hierdoor is er een klein deel van de romp bewerkt met een andere antifouling (rondom het gat) welke niet hecht met de Intersleek Pro. Hierdoor zie je een duidelijke scheiding tussen deze twee verschillende soorten, de laag rondom de boegschroef is donkerder). Zo was heel goed zien te zien dat er wel aanslag en zeepokken hadden gehecht op deze laag en niet op de Intersleek!  

Kleine krasjes zichtbaar doordat de Pegasus een winter in het ijs heeft gelegen.

Fred is ondertussen druk bezig met het controleren van alle afsluiters, waarvan er een aantal niet meer open c.q. dicht konden en dat kun je aan boord niet hebben! Ondanks dat ze (op enkele na) in 2008 waren vervangen, vonden we dat de meeste vervangen moeten worden. We nemen het zekere voor het onzekere, vervangen is beter dan de Pegasus te laten vollopen!

Dinsdag 7 mei, de dag is aangebroken dat Dennis Tuijnman van International Paint naar de werf komt om ons instructies te geven hoe we de antifouling moeten aanbrengen. Gelukkig waren de weersverwachtingen voor deze dag perfect, droog en een zonnetje! In de voorgaande weken had Dennis ons al aangegeven welke spullen we moesten aanschaffen om deze klus te klaren. Verfemmers, rolhouders, afdekplastic, handschoenen, overalls, mengbekers en extra blikken.
Gewapend met de blikken antifouling kwam Dennis naar ons toe en we waren blij verrast dat hij voor zichzelf ook een overall bij zich had. Hij zou niet alleen instructies geven maar ook zelf de handen uit de mouwen steken, wat wij top vonden!
De antifouling bestaat uit een 3-componenten verf, die volgens een speciale verhouding en volgorde gemengd dient te worden. Uiteindelijk zijn Dennis en Fred samen aan de slag gegaan en kwam het er op neer dat ik de klusjes er om heen deed, zoals zorgen voor de koffie en de lunch.
      
   Aan de slag!             Dennis goed voorbereid!            En het eindresultaat mag er zijn!

Na ruim 2 uur zat de eerste laag er op. De bedoeling van Dennis was om te proberen om er op deze dag nog een tweede laag op te zetten, maar helaas duurde het drogen te lang. Dit zou voor Dennis veel te laat worden, want hij zou de volgende dag op vakantie gaan. Na een paar goede instructies van zijn kant, konden we dit verder met z’n 2-tjes doen. Nogmaals willen we Dennis bedanken voor zijn inzet, we waren erg blij met zijn hulp!
In de loop van de middag begon het weer meer te waaien en de lucht werd ook steeds donkerder, waardoor we besloten om deze tweede laag niet meer op die dag aan te brengen.
We zijn de 2 dagen verder gegaan met de afsluiters en andere klusjes, totdat het weer opklaarde. Donderdag waren de omstandigheden beter en hebben Fred en ik zelf de Pegasus voorzien van een tweede laag. Het eindresultaat mag er weer zijn, de Pegasus ziet er perfect uit!
                         
Vóór, na ruim 4 1/2 jaar zag het er zo uit.       Na, voorzien van 2 nieuwe lagen Intersleek Pro

Hierna hebben we de klus afgemaakt met de afsluiters, slangen aangepast of vervangen en de wierpot iets hoger geplaatst. Verder een anode vervangen welke aan de as bevestigd was. Maandag gaat de boot weer het water in.
----------
 
     << Terug >>