Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blogdetails
Datum: 1-05-2022    Carieb – Curacao, klussen december 2021 - maart 2022
 

Het is een tijd geleden dat we onze website hebben bijgewerkt, Maar dan nu eindelijk het verhaal wat vorige jaar begon.

Na een nachtje goed geslapen te hebben, gaan we aan de slag met opruimen, droogmaken etc. We moeten wachten totdat we de uitslag van onze Coronatest krijgen voordat we van boord mogen. Rond 16:00 uur hebben we nog niets gehoord. We hebben contact met de GGD en krijgen te horen dat uitslag gelukkig negatief is. Vlak daarna komt Gareth van de Marina langs om ons de uitslag op papier te overhandigen. We mogen weer de kant op.

Curacau Marina
We waren blij met de hulp van Gareth en ook het weerzien met Melissa van kantoor is weer leuk. James, is één van de guards die bij de ingang van de werf zit. Hij komt uit Haïti, is bijzonder vriendelijk en heeft altijd een grote glimlach op zijn gezicht.

Auto huren
Op dit moment is het erg druk op Curaçao vandaar dat het nogal moeilijk is om een autootje te huren. Gelukkig maken we via zeilvrienden contact met Bas Koster, die kleine autootjes verhuurt. Het zijn kleine zeer eenvoudig autootjes, die niet opgaan voor een schoonheidsprijs. Verwacht er dus niet teveel van zeiden onze zeilvrienden, het is wat het is. Het heeft 4 wielen, een stuur en een dak, dit laatste is wel voorzien van gatenkaas, maar ach, je moet wat. In de loop van de week kopen we een dekzeiltje om over het dak te doen wanneer we thuis zijn, om te voorkomen dat het interieur helemaal nat wordt. Het is wat behelpen, maar goed, het autootje rijdt en brengt ons waar we heen willen.

De volgende dag gaan we naar douane en immigratie om het papierwerk af te handelen en boodschappen doen.

Opruimen en droogmaken
Alles onder de vloerdelen gecontroleerd. Er was erg veel nat geworden met als gevolg dat we heel veel weg hebben moeten gooien. Oude potten verf, blikjes met onbekende inhoud etc. etc. Ook geen grote ramp, werd ook wel eens tijd om één en ander uit te zoeken. We krijgen zo ook een beter overzicht van welke klussen ons allemaal te wachten staan.

Medicatie was ook deels nat geworden, ondanks de (officiële) waterdichte bussen. Er was al veel over de datum zodat we dit ook maar eens grondig nagekeken hebben. We maken een nieuwe lijst om de medicatie weer aan te vullen voor na het orkaanseizoen.

Nieuwe plastic bakken in allerlei formaten
We schaffen nieuwe plastic dozen aan in allerlei formaten om alles beter in op te bergen. Zo blijft het droger en kunnen we (hopen we) de spullen beter terug vinden.

Klussen
Voor het vervangen van de ramen hebben we meteen al contact opgenomen met de timmerman Pedro de Aldrey, La Yola Woodworks. Hij heeft zijn bedrijfje op het terrein van de Marina en heeft ons vorige keer (2 jaar geleden) geholpen om de twee kleine ramen in de romp te vervangen. Hij levert goed werk en we zijn uitermate tevreden met de manier waarop hij werkt. Zeker aan te bevelen voor een ieder die een vakman nodig heeft. Voor verdere informatie kun je altijd contact met ons opnemen. Voorlopig heeft Pedro geen tijd, het zal na de feestdagen worden, wat geen probleem is, want we hebben genoeg andere dingen te doen.

Er is veel nat geworden onder de vloer en één van de vloerdelen zal ook vervangen moeten worden.

Dat betekend hout bestellen, op maat laten maken door Pedro en in de beits zetten. We herstellen andere delen (o.a. met epoxy) die door het water nat geworden zijn. We maken nieuwe plankjes in het kastje achter de wc, waardoor de spullen overzichtelijker opgeborgen kunnen worden.

De 2e toilet aan boord is oud en nooit gebruikt door ons. Zonde van de ruimte, dus tijd om deze te verwijderen en alle slangen e,d, Op deze manier creëren we weer iets meer bergruimte. Want je hebt tenslotte nooit genoeg ruimte aan boord!

Twee handgrepen op het dek vervangen, we hebben in 2016 nieuwe laten maken bij een timmerbedrijf. Nooit toe gekomen om deze eerder te bevestigen en nu we toch bezig zijn…….

Zodra Pedro tijd heeft beginnen we aan de twee zijramen in de romp. We hebben platen Lexaan besteld in Nederland en deze op maat laten zagen. De zus van Fred zorgt voor een juiste verzending naar Curaçao. De oude ruiten worden verwijderd en het aluminium frame wordt schoongemaakt en voorzien van aluminium verf. Het houten frame aan de binnenkant is niet meer te gebruiken en wordt opnieuw gemaakt door Pedro. Mijn werk is om alles in de beits te zetten. De ruit wordt geplaats en met speciale kit, die tegen tropisch temperaturen bestand zijn, vast gezet. Het houten frame binnen wordt met enkele schroeven vastgezet. Dat ziet er meteen weer een stuk beter uit!

Voor de grote ruiten aan weerszijde heeft Pedro genoeg materiaal. Dit is een grotere klus, want eerst moeten de oude ruiten verwijderd worden, inclusief alle oude kit, wat een pokken klus is. Wij doen zoveel mogelijk het voorwerk, zodat Pedro het ‘echte’ werk kan doen.

Er moet het nodige hersteld worden aan het houtwerk en dat kost tijd. Het is een lange tijd zeer stoffig in de boot. Het is een langzaam proces, maar uiteindelijk zeker de moeite waard.

Voor deze ruiten hebben we besloten om ook gebruik te maken van Lexaan, wat slagbestendiger is dan voorheen. Ook besluiten we in samenspraak met Pedro om de ruiten te voorzien van schroeven. Voor deze ruiten maakt hij ook gebruik van speciale kit, welke beter bestand is tegen hoge temperaturen. Wanneer de ruiten gemonteerd zijn en alles weer netjes in de verf zit, zijn we heel blij met het resultaat. Geen lekkage meer en het ziet er een stuk mooier uit!

Motor problemen
Dat was nog wel even een dingetje, om uit te zoeken wat het probleem nu eigenlijk was. Uiteindelijk bleek dat er koelvloeistof lekt, waardoor de motor te heet werd. Vooral op een aantal plekken in de pakkingen lekte er koelvloeistof. Gelukkig was er een collega zeiler John in de buurt die de nodige ervaring op motor gebied heeft die ons kon helpen. Met behulp van een flesje Barsleaks, bij Napa gekocht, zijn de lekkages gestopt.

Diverse klusjes
We hebben extra waterpompen, een Whale pomp, met groter vermogen aangeschaft en geïnstalleerd. Het zal ons geen 2e keer overkomen met deze pompen. In de bilge en onder de vloer waar de oude wc heeft gezeten monteren we een van de pompen. Ik voorzie mijn zonnespiegel weer van een nieuw laagje verf.

Verstaging
Gijs Sijbranda, Curacao Rigging, heeft de verstaging gecontroleerd en geconstateerd dat, met uitzondering van 1 verstaging, alles in goede conditie is. Bij deze ene verstaging heeft hij een spanner vervangen. We ontvangen vervolgens een rapport, wat ook weer goed is voor de verzekering.

Mast en kabel marifoon doortrekken

Dit heeft wel wat voeten in aarde gehad, want natuurlijk lukte het ons niet om in één keer de kabel door de mast te trekken. Zodra de draad beneden is, zijn we er nog niet, want dan moet de draad nog van voren naar achteren over het plafond. Ook hier waren wat hobbels, maar uiteindelijk konden we alles weer goed aansluiten.

 

Lieren schoonmaken

Dit is altijd een vies en vervelend klusje. We hebben wat problemen met het loskrijgen van enkele schroeven en na wat gevloek lukte het toch.

Ketting dinghy, voorzien van slijtvaste hoes

Om deze ketting hadden we voorheen een tuinslang gedaan, maar die is in de loop der tijd en met de tropische hitte, zacht en plakkerig geworden. Nu hebben we een synthetisch slijtvaste hoes gekocht en deze op maat gemaakt. Zo wordt het beschadigen van de dinghy tegengegaan en is de ketting ook soepeler op te bergen. Dit is echt aan te bevelen.

 

Vuilwatertank in vooronder verwijderd

In het vooronder zat een extra vuilwatertank die niet door ons gebruikt werd. Hoogste tijd om deze te verwijderen. Het levert iets meer ruimte op voor het opbergen van andere dingen. Het verwijderen ging nog niet van een leien dakje. Het was best een ingewikkelde klus, omdat je je kont niet kunt keren in het vooronder. Maar uiteindelijk is het gelukt en kon Fred meteen een aantal dingen herstellen, zoals de trap in het vooronder beter vastzetten. Houten wanden werden met epoxy hersteld en oude restanten verwijderd.

 

Vloerdeel onder salontafel vervangen

Pedro, de timmerman, zaagde dit vloerdeel op maat waarna ik deze in de beits heb gezet.

 

Andere dingen doen

Natuurlijk moeten er ook boodschappen gedaan worden en dan ineens zien we een roze olifent. Denk nu niet dat we door al die Happy Hours, met overmatig alcohol gebruik, aan het hallucineren geslagen zijn. Hij stond er echt en hij was knal roze, net als, heel toevallig, mijn bloesje. Zie de foto als bewijs!

Roze Olifant

Feestdagen
We zijn niet echt in de Kerststemming en daarom heb ik ook geen kerstversiering opgehangen dit jaar. Niet alleen vanwege het klussen en de rommel, maar het gevoel is er gewoon even niet. We versieren de boot dit jaar niet, ook omdat de meeste lampjes nat geworden zijn. We doen samen enkele spelletjes en eten uiteraard wel enkele oliebollen. Vanaf januari gaan we er weer hard tegen aan.

Visum voor Amerika
Tot nu toe was het ons niet gelukt om een afspraak te maken bij de Amerikaanse ambassade om een visa te krijgen. Daarom maken we zo ze snel mogelijk een afspraak. Na het invullen van de vragenlijst en het maken van de afspraak online, gaan we ons voorbereiden voor het interview op de ambassade. Er doen zoveel verschillende verhalen de ronde over dit interview, in het bijzonder de vragen die gesteld zouden gaan worden. We zijn op het ergste voorbereid en gaan zonder mobiel naar onze afspraak toe.

We moeten buiten wachten totdat we toestemming krijgen om naar binnen te mogen. Vanaf hier heb je wel een heel mooi uitzicht over de Willemstad.

We komen bij de balie en zodra de beambte hoort dat we per zeilboot naar Amerika (of de Amerikaanse eilanden) willen gaan, is het krijgen van een visum een eitje. Toch fijn dat mensen zo enthousiast kunnen zijn over onze manier van leven. We kunnen het visum de volgende dag al ophalen. Dat ging zeker voorspoediger dan we hadden verwacht.

Zeilvrienden en uit eten
Canadese zeilvrienden, Don and Heather zijn zeilers die een lange tijd onze buren op Bonaire waren en die we nu als overburen in de Marina hebben. Ze hebben hun boot verkocht en zijn deze nu aan het leegruimen. Wat bewaart een mens toch veel. Dankzij deze lieve mensen hebben we heel wat spulletjes erbij, variërend van boeken, gereedschap, stof en heel veel tips hebben we ook gekregen. Met hun hebben we regelmatig HH gedaan en zijn lekker uit eten geweest. Een van de keren aten we bij restaurant ‘De Visserij’.

Dit is een zeer populair visrestaurant met uitzicht op zee. Heerlijk gegeten en veel plezier gehad. Ook Café Old Dutch is één van onze favoriete plekken. We zullen Don en Heather missen, maar wellicht zien we ze ooit weer terug.

Pieter en Inge van de ’Baerne’ komen we ook weer tegen, zij liggen met hun boot in het Spaanse water. De vorige keer hebben we met regelmaat Happy Hour samen gedaan. Altijd gezellig om elkaar weer te zien.

Ook komen we weer Jeroen en Karin tegen van de White Pearl. Deze zeilers hebben we al een paar keer ontmoet tijdens de 6 jaar dat we onderweg zijn.

Oda en Onno hebben we ook in Bonaire ontmoet en nu hier weer. Zo zie je maar weer, iedereen kom je wel weer tegen in de Carieb. We hebben hun geholpen met een stel reserve zeillatten die we nog hadden en nooit gebruikt zijn door ons.

We leren John en Annelies van de Frantzeska wat beter kennen. John heeft ons o.a. met de motor geholpen. We wisselen verhalen en tips uit, altijd handig de ideeën van anderen.

14 jaar samen
Op 14 maart gaan we lekker met z’n tweetjes uit eten om te vieren dat we alweer 14 jaar samen zijn. We eten bij Rozendaels, daar hebben we al eerder gegeten en dat beviel ons goed. Deze keer liep het allemaal wat anders. We zaten nog maar net toen er een enorme regenbui los barste.

We vluchten even naar binnen toe. Er was geen plaats, maar onder het afdakje wachten we de bui af. Toen het wat droger werd hebben we alsnog onze maaltijd kunnen nuttigen. Aan een dessert kwamen we helaas niet toe omdat het opnieuw begon te regenen. Er waren zoveel mensen die naar binnen vluchten dat de manager de mensen eigenlijk gewoon weg stuurde. Bizar zoals deze man reageerde. Had ons gewoon een parapluutje gegeven……..

Terug naar Bonaire
Begin maart 2022 zijn we eindelijk weer zover dat we kunnen vertrekken naar Bonaire. We klaren uit bij de douane, leveren de auto in bij Bas en nemen weer afscheid van bevriende zeilers.

 

Om even los te komen van al het geklus, zeilen we eerst naar Klein Curaçao om daar een nachtje aan een mooring te liggen. Wat is het toch een prachtig eilandje. De rust die er heerst zodra de toer bootjes weer vertrokken zijn naar Curaçao. We liggen helemaal alleen aan een mooring voor het eiland.

Zelfs Kit is uitermate tevreden met deze rust na al die maanden van stof en herrie. Hoewel hij wel wat vrolijker mag kijken.

Onze voormalige buren in Bonaire, van de Maruva, hebben we gevraagd of zij een fender aan een mooring willen doen voor ons. Gelukkig is het mooringveld nog niet vol in deze tijd en weldra liggen we weer aan onze ‘eigen’ vertrouwde mooring. Voorlopig zullen we bij Bonaire blijven, zeker het hele orkaanseizoen (juni-december).


----------
 
     << Terug >>