Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blogdetails
Datum: 29-11-2021    Carieb - Bonaire, Even terug in de tijd 3
 

September t/m november 2021

Klusjes
We hebben in de afgelopen twee jaar een aantal klusjes gedaan en ook wat nieuwe aankopen voor de boot. Zo hebben we onze oude dinghy vervangen, omdat we het plakken van de lekkages een beetje zat waren. De nieuwe dinghy is iets groter en heeft een aluminium bodem die aan de binnenkant vlak is, dat scheelt weer een paar verzwikte enkels. We zijn er heel blij mee, want het is uiteindelijk toch ons vervoermiddel tussen de boot en de kant!

De schermen van ons navigatiesysteem (Nexus) waren niet helemaal leesbaar meer doordat er vocht bij was gekomen en de windmeter (die boven in de mast zit) werkte ook niet meer. Aangezien Nexus onderdelen niet meer leverbaar zijn hebben we voor het merk NASA, type Clipper, gekozen. Tijdelijk hebben we een windvaan gemonteerd op de mast en na ontvangst van het nieuwe navigatiesysteem, hebben we de elektronische windmeter gemonteerd. Het monteren van de schermen verliep redelijk soepel, maar het doortrekken van een nieuwe draad van boven in de mast naar beneden ging wat minder soepel. Dit had nogal wat voeten in aarde want bij één van de eerste pogingen brak de draad waarmee we het snoer doortrokken en bleef het restant in de mast zitten. Na verschillende pogingen met een visdraad en wat lood aan het einde van de draad is het toch eindelijk gelukt en kwam ook het restant visdraad mee naar buiten onderaan de mast. Daarna moest de draad nog bij de mast naar binnen toe en helemaal naar achteren door getrokken worden, over het plafond van de salon, naar de kuip toe. Dit ging gelukkig een stuk voorspoediger. Het afstellen lukte ook goed en alles werkte weer naar behoren.

Af en toe laten we de motor een half uurtje draaien om wat extra stroom te creeren op erg bewolkte dagen. Daarnaast is het ook goed om te weten of alles nog wel naar behoren werkt. De motorolie is gecontroleerd en bijgevuld, zo ook de keerkoppeling olie gecontroleerd en bijgevuld.

Helaas is de watermaker al maanden niet meer in gebruik. Daarom halen we om de twee weken water aan de kant met jerrycans. Vanuit de dinghy pompen we het water uit de jerrycans rechtstreek naar de tank toe met een losse pomp. We hebben 4 jerrycans van 20 liter (kg) die we 2x vullen en dat scheelt Fred een hoop gesjouw op deze manier. We hopen dat we in Sint Maarten wellicht iemand kunnen vinden die ons met de watermaker kan helpen. Wordt vervolgd.

Ook de naaimachine heeft weer wat overuren gedraaid. Ik ben erg blij dat we deze aangeschaft hebben voor onze reis. Het is weliswaar een eenvoudige Bernina naaimachine, maar deze verricht zeer goed werk en gaat door vele lagen stof en pvc heen. Enkele horretjes voor de luiken (tegen de muggen) moesten vervangen worden. Ook voor onze toegang hebben we een systeem gemaakt met een hor, zodat Kit (onze kat) gemakkelijk in en uit zou kunnen en wij toch geen last van muggen zouden hebben. In 2013 hebben we zelf een nieuwe bimini gemaakt. In de afgelopen jaren heb ik een aantal plekken extra moeten versterken en nu lieten enkele naden los. Na zoveel jaren aan de zon onderhevig geweest te zijn, lieten de naden los. Het was de hoogste tijd om alle naden weer even opnieuw te naaien. We denken er over om een harde/vaste bimini te maken, maar voordat we zover zijn moet deze bimini nog een tijdje mee kunnen.
De ruiten van de buiskap waren, door al het Sahara zand wat hier rond waait, bruin en mat geworden. Je kon er met geen mogelijkheid meer met goed fatsoen door heen kijken. We hebben deze ruiten vervangen en ook maar meteen van stof (Sunbrella) afdekschermen gemaakt. Deze zitten vast met klittenband en kunnen snel en eenvoudig verwijderd worden. Dat scheelt slijtage van de ruit en ze worden niet of nauwelijks meer vuil. Eén van de lieren moest nodig schoon gemaakt worden, want ze werkten niet meer naar behoren. Het is niet één van de leukste klusjes, maar moet toch af en toe gebeuren. We maken gebruik van een spuitbus die ze in garage gebruiken om remmen schoon te maken. Dit werkt bijzonder goed en snel. Kortom: uit elkaar gehaald, schoongemaakt, opnieuw ingevet, geolied en weer in elkaar gezet. Ze lopen weer als gesmeerd!

Vaccinaties
In maart 2020 kregen we allebei onze vaccinaties. Deze maand (november 2021) werd er gestart met de Booster-vaccinatie. Gelukkig heb ik meteen een afspraak kunnen regelen en stonden we om 9:00 uur in de rij. Een van onze zeilende (tevens Land Lubber) Wendy, werkte op de locatie en gaf ons beide de vaccinatie. Nu hopen we voorlopig goed beschermd te zijn tegen het Corona-virus en eventuele varianten. Het maakt het reizen in ieder geval een stuk gemakkelijker.

IND perikelen
Na een jaar moesten onze Sedulas weer verlengd worden en begon het hele ritueel weer opnieuw. Het was weer een heel gedoe met veel papierwerk, geduld en een hoop ergernis van onze kant. Heb ik altijd gedacht dat Nederland zo bureaucratisch is en dan kom je hier in de Carieb, waarvan je denkt dat alles zo relaxed is, blijkt het hier nog vele malen erger te zijn. Ons geduld wordt aardig op de proef gesteld, maar we leren er steeds beter mee omgaan. Mijn nieuwe Sedula is nu voor 5 jaar geldig en die van Fred weer voor 1 jaar. Verschil moet er zijn niet waar! Voorlopig ben ik er in ieder geval mee klaar, maar Fred zal over een aantal maanden, wanneer we weer terug zijn bij Bonaire, wederom de papierenmolen in moeten.

Dat brengt me meteen op het volgende onderwerp.

We gaan weer zeilen!
Door alle perikelen rondom het Corona virus hebben we ruim 2 jaar (sinds november 2019) niet gezeild. We lagen aan een mooring bij Bonaire en hebben daardoor nog niet zoveel gezien van de Carieb. Nu we gevaccineerd zijn en de meeste eilanden weer wat meer toegankelijk zijn geworden, kunnen we weer reizen. Het is fijn om weer op pad te kunnen en andere plekken te ontdekken. Het orkaanseizoen (juni-november) is voorbij en nu is het de bedoeling om in de eerste week van december te vertrekken. Uiteraard zijn we afhankelijk van het weer, dus een exacte datum is nog niet bekend. De komende maanden zullen we als eerste naar Sint Maarten zeilen en dan langzaam afzakken naar beneden langs de andere eilanden. Ergens eind april of begin mei 2022 zullen we weer terug komen bij Bonaire, onze thuishaven, om daar het volgende orkaanseizoen af te wachten. Het is veel te lang geleden dat we echt gezeild hebben en we hebben er enorm veel zin in!

Voordat we uberhaupt kunnen vertrekken legen we de reserve jerrycans met diesel in de tank. Varen naar de haven toe (dat is dan meteen even een proefvaartje of de motor nog goed loopt) betalen de mooring kosten, vullen de jerrycans en de tank met verse diesel en wordt ook de watertank voor de laatste keer bijgevuld. We bergen zoveel mogelijk losse dingen netjes op en maken de boot vaarklaar voor vertrek. De dag voor vertrek halen we de laatste verse boodschappen en worden onze fietsen thuis gestald bij een bevriende Bonairiaan. We brengen een bezoek aan de douane om ons uit te klaren en halen de laatste weersverwachtingen binnen. Voor elke langere zeiltrip bereiden 2-3 maaltijden voor, zo ook deze keer. Dan zijn we bijna klaar voor ons vertrek. Nog even genieten van een laatste mooie zonsondergang bij Bonaire en een beetje relaxen. Niet te laat naar bed, want morgen beginnen we weer aan nieuwe avonturen!


----------
 
     << Terug >>