Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blogdetails
Datum: 7-02-2020    Carieb - Curacao, deel 4
 
De werf heeft op voorhand een offerte gemaakt en aangegeven hoeveel ze aan materiaal en tijd nodig dachten te hebben. Hun schatting was dat het ongeveer 3 weken zal gaan duren.
Na het stralen van de boot, moet de boot helemaal gedroogd zijn. Dan kan bekeken worden of er sprake is van eventuele osmose en of nog één en ander gerepareerd moet worden voordat men begint aan de wederopbouw van de antifouling lagen. Geen sprake van osmose, wat altijd weer een opluchting is. Bij de boegschroef lieten enkele lagen los (deze boegschroef was later ingebouwd en blijkbaar is die klus niet zo gedaan als had gemoeten) dit werd gerepareerd. Het drogen duurde al veel langer dan men verwacht had en duurde zeker twee weken.

Schuren, schuren en nog eens schuren
 
De beschadigingen aan het roer en de kiel werden gerepareerd en de onderkant bijgewerkt met plamuur, zodat er een zo mogelijke glad oppervlakte ontstond.

Een laag roestomvormer
 
Hierna werden er twee lagen epoxy aangebracht op de onderkant van de boot, waarna het weer moest drogen. Vervolgens wordt er geschuurd, schoon gemaakt en dan kan er begonnen worden met het aanbrengen van de coppercoat lagen. Dit gebeurde in een continuproces van laag na laag aanbrengen, tot zeven lagen toe.
Benodigdheden
De mannen zijn er klaar voor

De eerste laag

Nu maar wachten totdat alles weer gedroogd was, dit duurde een week. Toen werden de stempels (waarde boot op rustte) verzet en konden deze plekken behandeld worden. Epoxy erop, drogen (minstens één week) en daarna de coppercoat. Dit alles duurde weer veel langer dan verwacht.
Voordat de boot gestraald werd had men de waterlijn afgeplakt met speciaal tape. Deze tape was al die weken blijven zitten en niet vervangen. Toen men de tape eraf probeerde te halen lukte dit haast niet en kostte dit een aantal dagen tijd (ze waren zeker drie dagen met twee en soms wel drie man bezig) met als gevolg dat hierdoor enkele beschadigingen ontstonden op de verf boven de waterlijn. Hier waren we niet blij mee, maar gelukkig hebben we in goed overleg met de werf hier een oplossing voor gevonden. We vonden het zonde van de tijd om dit te laten herstellen, want dan stonden we nog langer op de kant. We kwamen een korting op de totale rekening overeen.

Vervolgens werd de boot omhoog getild om de onderkant van de kiel in de coppercoat te zetten. Wat bleek……..dit stuk was nog helemaal niet voorbereid! Alles moest nog geschuurd, gerepareerd, in de epoxy gezet worden en daarna nog in de coppercoat. Dit proces duurde vervolgens nog eens twee weken! Hier werden we echt niet vrolijk van, want het langer op de kant staan kost ons een hoop extra geld. Dit maakte ik de mensen van de werf ook maar meteen duidelijk. We stonden nu al ruim 2 maanden op de kant (i.p.v. 3 weken) en dat begrepen ze goed. Uiteindelijk hebben we 2 ½ maand op de kant gestaan en heeft de werf bij het afrekenen de extra tijd gecompenseerd naar beide tevredenheid. En nu maar afwachten of deze coppercoat ook daadwerkelijk zo goed is als men beweerd en we de komende 6 jaar hier niet voor uit het water hoeven!
De Pegasus in de Coppercoat
 
Gedurende de tijd dat we op de kant stonden hebben we ook andere klussen gedaan en laten doen. Op onze klus- en wensenlijst staan al geruime tijd dat we het hout van de banken in de kuip willen laten aanpassen en een zwemplateau willen laten maken.
De banken in de kuip zijn voorzien van latten waar teveel ruimte tussen zit waardoor je vingers knel kunnen zitten. Bovendien is het niet zo aangenaam zitten.

Oude situatie
 
Op de werf bevindt zich het timmerbedrijf La Yola , waarvan Pedro de Aldrey de eigenaar van is. Ondanks dat hij niet van het eiland komt, spreekt hij zowel Engels als een aardig mondje Nederlands. Na overleg met hem wordt besloten om de latten te vervangen voor een plank die kan scharnieren, zodat we onder de beperkte ruimte nog iets kunnen opbergen. We doen zelf de voorbereiding, het verwijderen van de oude latten, en ook de afwerking doen we zelf. De planken worden aan de onderkant voorzien van een laag epoxy waardoor deze waterdicht worden. De bovenkant wordt ingesmeerd met teak olie.
Mooi in de verf
Het resultaat

Het houtwerk voor het zwemplateau heeft Pedro ook geleverd en bevestigd. We zijn uitermate tevreden over het advies en werk wat Pedro geleverd heeft, een echte vakman!

Alleen nog even in de olie
 
Het hele proces met betrekking tot het zwemplateau had de nodig voeten in aarde. De lasser die aanbevolen was voor deze klus, werkte erg traag en bovendien verliep de communicatie ook niet al te soepel. Meerdere keren was er sprake van het verkeerd begrijpen en zich niet houden aan de afspraken. Nu zijn we tegenwoordig wel wat gewend geraakt aan de traagheid in het Caribisch gebied, want geduld moet je wel hebben. Onderaan het plateau wordt een uitschuifbaar trappetje geplaatst. Deze hebben we in Amerika besteld en wordt door Fred bevestigd. Het heeft enkele weken geduurd, maar het eindresultaat is gelukkig wel zoals we het voor ogen hadden. Het in- en uitstappen van de dinghy, boodschappen en/of jerrycans aan boord krijgen, in en uit het water gaan om te zwemmen wordt hierdoor vele malen makkelijker. We zijn hier erg blij mee, omdat het ons leven aan boord een stuk aangenamer maakt. Zolang je maar met je neus op het werk staat en op tijd ingrijpt, kun je samenwerken met deze lasser. Na afloop van het werk kwamen we toch uit op een goede prijs, ondanks alle communicatie problemen.

Het eind resultaat
 
De lasser heeft ook nog een stuk RVS plaat gemaakt om de punt van de boot te beschermen tegen de punt van het anker.
 
Doordat we genoeg tijd hadden hebben we ook de twee klein plexiglas zijraampjes aan de achterkant zijkant van de boot laten vervangen. Pedro had nog een aantal stukken ruit liggen die misschien wel goed waren qua grootte. Helaas had hij niet genoeg om alle ruiten te vervangen. De twee grote ruiten zullen we gaan doen wanneer we in het volgende orkaanseizoen weer terug zijn in Curaçao. Ook voor deze klus doen wij het voorbereidend werk en samen met Pedro plaatsen we de nieuwe ruitjes. Het ziet er weer erg netjes uit! De samenwerking tussen hem en ons ging bijzonder goed.
Voorbereiding
Pedro aan het werk
Resultaat
Overige klusjes
Ankerketting schoongemaakt en voorzien van lengte markeringen.
We hebben gelukkig onderdelen kunnen krijgen om de windvaan weer te repareren. Schoongemaakt, in de verf gezet en gerepareerd en opnieuw bevestigd.
De keuken opnieuw gekit.
De beide propellers van de boegschroef schoongemaakt.
Anodes vervangen (om te voorkomen dat het roer en as gaan corroderen).
En nog vele andere kleinere klusjes.

Nu moet ik (Caroline) nog wel even vermelden dat Fred heel veel gedaan heeft terwijl ik 3 weken in Nederland was.
In de epoxy
In de coppercoat
Voor en na schoonmaken

En dan………is het tijd dat de Pegasus weer te water gaat. De hoogste tijd wat ons betreft, want het is op de kant zoveel warmer in de boot dan wanneer we in het water liggen. Bovendien hoort een boot in het water en niet op de kant!

Daar gaat ze.....

----------
 
     << Terug >>