Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blogdetails
Datum: 28-12-2019    Carieb - Cura√ßao, deel 3
 
04-09-2019
Op de kant bij Curaçao Marina
De Pegasus gaat de kant op voor o.a. een nieuwe antifouling.
Voordat wij de boot kochten was de Pegasus in 2008 voorzien van een speciale antifouling die door International Paint was gesponsord. De vorige eigenaren hadden nog twee extra lagen tegoed toen wij de boot overnamen en deze lagen werden in 2013 aangebracht. Voorlopig was dat genoeg om een paar jaar vooruit te kunnen. Maar nu, zes jaar later, is het de hoogste tijd om deze te vervangen. Helaas kunnen we deze antifouling en ook de vervanger hiervan in Curaçao niet krijgen. Na het inwinnen van informatie over andere antifouling hebben we tenslotte gekozen voor Coppercoat. Hiervan is bekend dat dit zeker 6 jaar meegaat, makkelijk schoon te houden is en dat lijkt ons een prima idee.
We hebben besloten dat we deze klus door de werf laten doen, al zijn de kosten aardig aan de prijs, we krijgen dan wel garantie.
 
Voordat de boot het water uitgaat moet eerst het voorzeil verwijderd worden (verplicht door de werf). Dat op zich is al een hele klus, omdat we nogal stevig en daardoor ook zwaar zeil hebben. Wanneer deze klus geklaard is leggen we het zeil onder de giek vast.
De boot wordt door middel van een grote oplegger en tractor uit het water gehaald. Met uiterste precisie wordt de oplegger onder de boot gestuurd. Persoonlijk vind ik dit een betere manier dan door een kraan. Het blijft een vreemde gewaarwording om de boot zo op het droge te zien.
Vervolgens wordt de boot helemaal schoongespoten met een hogedrukspuit. Op dat moment is dan ook goed zichtbaar hoe het onderwaterschip er uit ziet. Allemaal witte plekken van de aanhechting van zeepokken. Ook de schrief moet nodig gereinigd worden.
Oeps
Het lijkt erger dan het is

We constateren tevens dat we schade aan de kiel en het roer hebben opgelopen. Dit zal waarschijnlijk toch het gevolg zijn geweest van het incident in Grenada, waar we losgeslagen waren van de mooring en tegen de kant aan zijn gekomen. De schade is gelukkig niet onoverkoombaar en zal redelijk gemakkelijk hersteld kunnen worden. Na het schoonspuiten worden we op steunen geplaatst op de werf voor de komende nacht.
 
Voordat er überhaupt begonnen kan worden met het aanbrengen zullen eerst de oude lagen van de vorige antifouling verwijderd moeten worden. Dit wordt gedaan door de boot te stralen en hiervoor wordt de Pegasus over de straat naar een speciale plek gereden worden. Daar wordt, ter voorbereiding van het stralen, de waterlijn van de boot afgeplakt met speciaal tape. We kiezen ervoor om de antifouling wat hoger aan te laten brengen dan de oude. Hierdoor houden we nog één groene lijn over als waterlijn. Omdat het stralen van de boot gigantisch veel herrie maakt en veel stof oplevert, adviseert Mark (manager van de Werf) ons om samen met onze kat ‘Kit’ van boord af te gaan. Wat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan is met onze kat.
 

Daar gaat ze........
 
 
Op pad met Kit
Al vroeg doen we Kit in zijn mandje en nemen hem mee naar de auto. Ons plan is om een rondritje te doen naar het noorden. Naast het feit dat dit gedeelte van het eiland niet het mooiste is om doorheen te rijden, heeft Kit het echt niet naar zijn zin in de auto. Hij is zo onrustig, zit de hele tijd te miauwen en daarom gaan we in de loop van de dag weer terug naar de werf. Gelukkig is er de 'Palapa' (een hut met dak van palmbladeren) op de werf, een plek waar men samen komt tijdens de wekelijkse BBQ en waar heerlijke banken staan.

'Palapa'
 
Er waait een fris windje en zo kan Kit een beetje bijkomen. Het zijn toch wel enerverende dagen voor hem. Helaas is de klus op vrijdag nog niet af, waardoor wij genoodzaakt zijn om het hele weekend op de plek te bivakkeren waar de boot wordt gestraald. Beslist niet een ideale plek, maar het is niet anders. We vertoeven de maandag ook maar in de 'Palapa" ‘Hut’ met Kit in zijn mandje.
In de auto
Angstig in zijn mand

Na het stralen blijkt ook dat het glasvezel rondom de (later aangebrachte) boegschroef aan het loslaten is. Ook zijn er diverse vlekken te zien, waar ik me meer druk om maak dan Fred. Ik denk meteen aan osmose, maar Fred maakt zich niet zo druk hierom. Afgesproken is dat de werf ook hiernaar zal kijken. Aan het einde van de middag wordt de boot naar de vaste plek voor de komende tijd gereden.
 

Dan keert de rust voor even terug.
 
Het hele proces van voorbereiding en aanbrenging van de nieuwe antifouling zal ik in het volgende blog beschrijven.

----------
 
     << Terug >>