Datum: 17-08-2019    Carieb - Trinidad naar Curacao met tussenstop in Bonaire

Van Trinidad naar Curacao
Vandaag, 10 augustus 2019, vertrekken we uit de baai van Chaguaramas (Trinidad) richting Curacao. De verwachting is dat we er ongeveer 4 dagen over zullen doen. De motor draait gelukkig goed en dat geeft ons een gerust gevoel na alle problemen van de afgelopen maanden. Vol goede moed laten we Trinidad achter. Een mager zonnetje schijnt tussen de wolken door en het ziet er naar uit dat we het niet helemaal droog zullen houden. Aangezien er nauwelijks wind is, wordt het motorzeilen met de Genua erbij. Maar we varen weer en daar worden we weer blij van! In de ochtend vallen er een aantal regenbuien, maar die zijn al verdampt voordat ze de grond raken. Naarmate de dag vordert neemt de zon toe. Aan het begin van de avond worden we vergezeld door een hele grote groep dolfijnen. Wat nog altijd een zeer boeiend schouwspel is. Ze duiken vlak onder de punt van de boot door en maken mooie sprongen. Een ware show maken ze er van.
Tijdens de 1e nacht zien we diverse vallende sterren. Ook hebben we af en toe een regenbuitje. De volgende ochtend zetten we de boom uit om zo iets meer wind te vangen en kunnen we de motor uitzetten. Pas tegen de avond moet de motor weer aan vanwege gebrek aan wind. Overdag is er veel zon, waar we heerlijk van genieten. Ook de 2e nacht zijn er alweer veel vallende sterren te zien en kan ik tijdens mijn wacht genieten van de donkere hemel met de miljoenen sterren. Er is nu voldoende wind om lekker te kunnen zeilen.
In Trinidad hebben we contact met de werf van Curacao gehad en globale afspraken gemaakt om de boot uit het water te laten halen en te laten voorzien van een nieuwe antifouling. Zodra we voor anker liggen op het Spaanse water nemen we weer contact met ze op om harde afspraken te maken.

Daar we eerst erg weinig wind hadden en nu wat meer ziet het er naar uit dat we midden in de nacht bij het Spaanse Water zullen aankomen. En als we iets niet willen is bij nacht op een onbekende plek aankomen. Zeker omdat de toegang naar het Spaanse water nogal tricky is. De wind neemt razendsnel toe en dat maakt dat we besluiten om uit te wijken naar Bonaire. Er liggen hier een aantal moorings waar we dan een nachtje aan kunnen liggen en wachten totdat de wind gunstiger is. Nu komen bij Bonaire ook in de nacht aan, maar deze plek is overzichtelijker en met de volle maan is het goed te doen. Het is wel even zoeken naar een vrije mooring, want het is erg druk, maar uiteindelijk vinden we er eentje. Hoewel hier met grote letters Privé op staat nemen we toch de vrijheid om de boot hieraan te leggen. Worden we morgenochtend weggestuurd, dan zien we wel weer verder. Het is al 03:00 uur geweest wanneer we goed en wel vastliggen en ons bedje induiken. We hebben 435 zeemijlen afgelegd.

Bonaire
De volgende dag zien we dat we omringt zijn door Nederlandse boten. ‘Fairy Queen’ met Nicol en Ronald en de ‘Tiago’ met Kitty en Laurens aan boord. Tiago hebben we in Mindelo in Kaapverdië gezien, al hebben we niet echt contact met elkaar gehad. Ronald van de Ferry Queen komt even langs gevaren met zijn dinghy en we maken een praatje.
Niet veel later komt er iemand van de Marina langszij om geld te innen voor de mooring. Dit kost $ 10,00 per nacht. We zouden ons officieel moeten inklaren, maar dat doen we niet omdat dit een heel gedoe is. We gaan toch niet aan land en gaan morgen weer verder. In overleg kunnen we hier nog een extra nachtje blijven liggen totdat de wind wat gezakt is. We komen even helemaal bij in deze mooie omgeving en Kit zit op de uitkijk. Het water is hier super helder, echt zoals je het verwacht van de Carieb.
We zullen hier zeker terug komen, maar nu eerst naar Curaçao!

29-11-2019, reactie van Antoon en Annelies
erg mooi allemaal.
op onze reizen per boot naar Griekenland hebben we die dolfijnen ook gezien en inderdaad prachtig schouwspel.
veel plezier verder, en wensen jullie vooral gezondheid.