Datum: 19-03-2019    Kaapverdië - São Vincente, Afscheid van Mindelo

Op Brava hebben we Kee leren kennen en haar hebben we gevraagd of ze zin had om met ons mee over te steken naar Barbados. Ze was erg enthousiast en had er zin in. De afgelopen weken hebben we heel wat over en weer contact gehad om van alles te regelen. Zo konden wij een aantal dingen bestellen en bij haar af laten leveren. Ook hebben we haar een klein boodschappenlijstje gegeven, voor drop en kaas etc. Aangezien Kee vegetarisch is moeten er wat extra dingen door ons ingekocht worden, zoals allerlei bonen en peulvruchten e.d. De laatste weken zijn er ook helaas weer enkele dingen stuk gegaan. Allereerst moeten we, nu al, een nieuwe pomp hebben voor de watermaker. De omvormer is stuk gegaan, maar hiervoor hebben we gelukkig tijdelijk een andere, iets mindere kwaliteit, hier in Mindelo kunnen kopen. Zo zijn er nog een aantal dingen die we bestellen en bij Kee laten bezorgen. Ze neemt een extra koffer mee vol spullen.
Vandaag, 11 maart 2019, is ze aangekomen in Mindelo en de komende dagen gaan we de laatste boodschapjes doen en dan zeilen we naar Brava om daar nog even een bezoekje te brengen aan de Wereldvrouw Marijke en haar man Erick. We hebben elkaar de vorige keer te kort gezien. Ladingen fruit en groente worden ingeslagen en in een net onder de zonnepanelen opgeborgen. We zorgen er voor dat het net goed afgesloten is en dat er niets uit kan roller tijdens de reis. Alle voorraden worden op de vaste plekken opgeruimd en alle lossen dingen opgeborgen en of vastgezet. Fred installeert de nieuwe waterpomp zodat de watermaker het ook weer doet. Fred haalt in jerrycans diesel bij de haven en de boot wordt verder voorbereidt op ons komende vertrek. Tijdens het boodschappen doen, wanneer Kee en ik op pad zijn, komen we ineens Rob en Mathilda tegen in de stad. We zijn met stomheid geslagen, die hadden we hier niet verwacht. We wisten dat ze naar Brava zouden gaan, maar dar zouden we ze niet hebben gezien omdat we dan alweer vertrokken zijn. We hebben hun leren kennen op Brava, zij logeerden ook bij Marijke en Erick. Kee kookt een paar keer en laat ons kennis maken met vegetarische gerechten.
Kee aan het koken
Pompoen met rijst

Groentenschotel, tonijn en salade

Ter afscheid van onze tijd in Mindelo gaan we natuurlijk nog een laatste keer uit eten bij ons favoriete restaurant ‘Casa Café’ en genieten nog een laatste keer van de life muziek.

De allerlaatste Kaapverdische klanken

Eerder deze week hebben we al een aantal kleine cadeautjes, typische Hollandse dingetjes, gegeven aan het personeel. We nemen afscheid van Valdir, Vanny, Zu en George, waar we de laatste maanden heel veel en goed contact mee hebben gehad. Het was heel erg gezellig, maar nu is het de hoogste tijd om verder te gaan en daar hoort dan ook jammer genoeg afscheid nemen bij. De laatste dagen hebben ook wij enkele lieve cadeautjes van hun terug gekregen. Zelfs van George, die altijd zo rustig en verlegen overkomt. Van Vanny kregen we een fles met Grogue met honig smaak, omdat ik deze de laatste tijd zo vaak heb gedronken. Heel lief van haar. Van Zu en de anderen krijg ik een ketting met een schildpadje er aan en nog enkele andere souvenirs voor ons beide van de anderen. ter herinnering aan Kaapverdië. Bedankt lieve mensen van ‘Casa Café’ het was fijn om jullie te hebben ontmoet.
Vanny en de Grogue Miel
George de uitsmijter met zijn mooie lach
Zu en ik bij het vat met grogue

Donderdag 14 maart - zondag 17 maart 2019
Het is zo ver, we gaan uit Mindelo vertrekken op weg naar Brava. Het is 13:30 uur wanneer we het anker ophalen, wat redelijk soepel gaat. We zeilen met alleen de Genua de baai van Mindelo uit. Deze trip is een goede test voor de oversteek en duurt ongeveer 24 uur. Kee zal deels de wachten met Fred en deels met die van mij meedraaien om te wennen. We hebben de wind van op zij en gaan gemiddeld 4-5 knopen. Het is een zonnige dag, een heldere nacht met heel veel sterren. Tijdens de wacht die ik met Kee deel, horen we ineens een hele harde zucht naast de boot. Is dit een walvis? Ik schijn nog even in het water met een zaklamp, maar dat levert niet veel op. Overdag zien we helaas geen walvissen, zoals we zo graag gewild hadden. Ook de volgende dag is het lekker zonnig en genieten we weer van het zeilen. In de middag overvalt Kee ons ineens met de mededeling dat ze niet verder met ons mee zal gaan en in Brava zal afstappen. Door persoonlijke overwegingen kwam ze tot dit besluit. We zijn reuze blij dat ze dit nu meldt en niet halverwege de trip. Jammer, maar het is niet anders. We gaan de oversteek dus gewoon lekker met zijn tweetjes doen. Aan het einde van de middag naderen we Brava en wanneer we de baai indraaien zien we een bekende catamaran liggen. Pierre en Valerie die we hebben leren kennen toen we voor anker lagen bij Boa Vista. Ze staan al te zwaaien naar ons. Het is ‘druk’ in de baai want er ligt zelfs nog een boot! Het ankeren gaat helaas niet goed de eerste keer en na een tweede poging ligt de Pegasus bijna op dezelfde plek als de vorige keer. We gaan naar de kant toe en drinken bij Anna, die ons hartelijk begroet, een biertje. Kee stapt nog dezelfde avond van boord en krijgt onderdak bij Marijke en Erick, waar nog het appartementje van de vorige keer vrij is. We hebben ons uitgeklaard in Mindelo en zijn niet van plan om ons opnieuw te melden bij ‘George’. Mocht hij langsvaren, dan hebben we een excuus, we hebben pech met de motor o.i. en zijn zo snel mogelijk van plan weer te vertrekken. We horen wel een paar keer een fluitje van de kant, maar dat negeren we maar gewoon. Zaterdag hebben we afgesproken om naar Marijke en Erick te gaan. Maar eerst komt Kee nog langs om haar spullen op te halen en de boel te verdelen. S ’middags krijgen we ook nog even bezoek van de Belg Alex van de ‘Perspectiev’. Hij reist ook al een poosje rond en is van plan om over enkele weken over te steken naar de Carieb. We hebben een gezellig gesprek en wisselen de nodige informatie uit. Ook helpen Alex door voor hem een aantal waterflessen te vullen met vers water van de watermaker. In ruil daarvoor krijgen we een leesboek en tijdschrift. Zeilers helpen elkaar onderling, dat is heel gewoon. We houden contact, want we zullen hem zeker in de Carieb nog wel tegen komen. Aan het einde van de dag gaan we naar de kant, drinken nog iets bij Anna en dan lopen we naar boven toe, naar Marijke en Erick. We worden weer hartelijk ontvangen, drinken op het dakterras een wijntje en kletsen gezellig bij. Valerie en Pierre komen ook even langs om dag tegen ons te zeggen. Zij zijn toch van plan om ook over te steken met hun catamaran, al is dit pass volgend jaar. Daarna genieten we van een overheerlijke maaltijd met geitenvlees. Aan het einde van de avond nemen afscheid van Kee en ook daarna is het tijd om afscheid van Marijke en Erick te nemen. Het blijft vreemd om zo mensen te leren kennen en dan ook weer afscheid te moeten nemen. We zullen zeker contact met ze houden! Morgen blijven we op de boot om de laatste dingen te doen, zoals de logeerkooi weer in gebruik nemen en alles weer op zijn plek te leggen.

Maandag zullen we beginnen aan de oversteek en de Kaapverdische eilanden voorgoed achter ons laten. We hebben bijna een heel jaar doorgebracht bij de Kaapverdische eilanden en dat is ons goed bevallen. Maar nu zijn we ook wel weer toe aan verandering. Een nieuw continent met nieuwe uitdagingen. Op naar de Carieb!

Koffie met ons favoriete toetje Cheescake, gemaakt door Vanny!

De laatste verslagen van onze tijd in Mindelo zal ik met terugwerkende kracht schrijven.