Datum: 8-10-2017    Mogan, Gran Canaria - San Miguel, Tenerife

2017-09-28 Mogan, Gran Canaria - San Miguel, Tenerife
We vertrekken met donker om 7:30 uur van onze ankerplek bij Mogan richting Tenerife. We hebben ruim 50 zeemijl voor de boeg vandaag en dit doen we ook weer op de motor. De weersvoorspelling voor vandaag is weinig wind en zonnige dag. We kijken uit naar een rustige overtocht. Na zonsopgang maak ik een filmpje met mijn mobiel van het mooie weer en de rustige zee en stuur dit naar een aantal familieleden en vrienden. Nauwelijks wind en een spiegel gladde zee. Toen nog niet wetende dat dit binnen een paar uur veranderd in een onrustige zee met hoge golven en harde wind met vlagen tot 32,5 knopen. We waren nog niet eens in de zogenaamde acceleratiezone (daar waar de wind in wel 10 knopen kan toenemen en van richting kan veranderen). We zijn nu wel blij dat we niet onder zeil varen en hoeven niet teveel actie te ondernemen. De golven zijn behoorlijk hoog en zorgen voor opspattend water waardoor we af en toe voorzien worden van een “verfrissende” douche. Het wordt een onrustige tocht woelige tocht, maar zodra we in de buurt van Tenerife komen neemt de wind wat af. We hebben contact via WhatsApp met onze Duitse vrienden en Nick verteld dat er vlakbij een plekje vrij is. Vlakbij de haven roepen we de Marine op en vertellen dat we graag in de buurt van de zeilboot “Malok” willen liggen. Er staat nog steeds een aardige wind wanneer we de haven binnenvaren. We boffen, naast onze vrienden is er een plekje vrij gekomen. Met behulp van de havenmeester en Nick liggen we even later aan. Zo gezellig om onze vrienden weer te zien en na een stevige omhelzing leggen we de boot verder vast en maken alles verder in orde. Daarna is de tijd om even bijpraten met een biertje erbij. S ‘avonds gaan we maar even ergens een hapje eten.

Pakketjes versturen naar Nederland
Mijn kleindochter wordt binnenkort alweer 2 jaar en ik heb een Pippi Langkous pop gehaakt voor haar. Aangezien er in San Miguel geen postkantoor is gaan we op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor. Dit blijkt in de plaats El Medáno te zijn wat goed bereikbaar schijnt te zijn per bus. Vanaf de haven is ongeveer 15 minuten lopen naar de bushalte (Avenue J.M. Galván Bello). We nemen bus 470 naar El Medáno, een rit van 35 minuten. Bij aankomst is het postkantoor snel gevonden en dan is het wachten totdat we aan de beurt zijn. In het Engels en een beetje Spaans proberen we duidelijk te maken waar de pakketjes heen moeten en wat er in zit. Het gaat 5 dagen duren volgens de dame achter het loket. Dan zal het pakketje voor Bobby gelukkig nog op tijd zijn voor haar verjaardag. Met het invullen van alle benodigde papieren e.d. zijn we toch meer dan een half uur bezig op het postkantoor. Nu behoren de Canarische Eilanden nog tot Europa……dus dat belooft nog wat voor de toekomst.
Helaas horen we later dat het pakketje nog niet is gearriveerd op haar verjaardag, wat ik erg jammer vindt. We hopen dat het er überhaupt komt. Een foto van mijn Pippi Langkous project voeg ik later toe, pas wanneer het ontvangen is.
Omdat we nog nooit in deze plaats geweest zijn wandelen we nog een beetje rond. Drinken en eten wat bij een restaurantje met uitzicht op zee. We hebben geen idee wanneer de bus weer terug gaat. Website’s geven allemaal een andere tijd aan. Helaas voor ons moeten we bij de halte toch zeker 45 minuten wachten.
Wat hebben we zoal verder gedaan en nieuwe aanwinsten
Nieuw matras
Toen we in mei dit jaar in San Miguel waren, hebben we een nieuw matras besteld bij de beddenzaak Bettenhaus (Av. Claudio Delgado Diaz, 23, 38639 Las Chafiras). Dit koud schuim matras van Austro flex heeft diverse zones en wordt in Oostenrijk met de hand speciaal op maat voor onze boot gemaakt. Het is daardoor geen goedkoop matras geworden, maar we hebben dan wel een goed matras wat geschikt is voor al mijn medische klachten, rug e.d. De levertijd was 10 weken en staat het matras alweer een poosje in de opslag van de winkel op onze komst te wachten. Hoogste tijd om het te laten bezorgen bij de boot. Twee mannen die alleen maar Spaans kunnen komen het bezorgen. Blijkbaar is het toch iets bijzonders, een matras op een boot bezorgen, want beide heren maken een aantal foto’s. Het resultaat ziet er perfect uit. Het is wel iets hoger dan ons oude matras, maar het past tot op de millimeter. Gelukkig is alles goed, want ik had de laatste weken al visioenen van verkeerde maten e.d. De eerste nacht slaap ik nog niet zo goed, het is altijd wennen aan een ander matras. Fred heeft nergens last van, die slaapt overal. De volgende dag slaap ik als een roos. We zijn erg blij met het nieuwe matras en hopen zeker de komende 10 jaar lekker te slapen!
Het recyclen het oude matras door een aantal nog goede stukken te gebruiken voor in de hoezen van de buitenkussens. Wat overblijft, zijn de slechte stukken.
Hout en cadeautje
Op 5 km afstand van San Miguel ligt de plaats Las Chafiras. Hier vindt je grote supermarkten, elektronica zaken, de zogenaamde Chinese winkels en nog veel meer (zie ook ons blog van: juni 2017). We bellen een taxi (bij de ingang van de Marine staat een bord met taxinummer er op), die binnen 5 minuten aanwezig is. We gaan naar de houthandel La Carpenteria (Calle Moraditas I, 16, 38639, Chafiras). Deze houtbewerkingszaak ligt voorbij het industrieterrein van Chafiras, richting het oosten voorbij de grote rotonde en parallel aan de TF-1. Hier kopen we een aantal op maat gezaagde watervaste planken zodat we wat extra hout op voorraad te hebben. Vanaf hier nemen we een taxi naar Intersport (Calle Chaveña, Centro Comercial Las Chafiras) deze sportwinkel ligt tegenover de HiperDino aan de andere kant van de TF-1). We hebben bij ons vorige bezoek aan San Miguel samen met Nick gekeken naar een Inflatable Paddle Board en ik was daar meteen al wild enthousiast over. Ik ben pas 1 november jarig, maar vandaag krijg ik alvast mijn verjaardag cadeautje, een Paddle Board!
Voor wie niet weet wat dit is, even een korte uitleg. Het wordt ook wel een SUP Board genoemd (Standing Up Board) en is een surfplank waar je staand op kunt peddelen. Tevens zit er een mogelijkheid bij om de peddel om te bouwen naar een dubbele peddel en een zitje, zodat je ook zittend kunt peddelen. Deze opblaasbare Paddle Board is stevig en licht genoeg om te dragen. We zien ook een hele kleine Paddle Board van nog geen meter. Iets voor Kit? Zwemvestje aan en achter mijn Paddle Board hangen.
We nemen de taxi terug naar de haven.
Uiteraard wil ik mijn cadeautje meteen uitproberen. Omdat ik nog steeds een beetje last van mijn rug heb ga ik eerst maar eens proberen om zittend te peddelen. Het gaat me meteen redelijk goed af en met een behoorlijke snelheid glijd ik door het water.
Fred probeert het ook, maar die is minder snel…… Maar hij denkt er wel over om er nog één te kopen, zodat we samen op pad kunnen.
Maar eerst gaan we deze een poosje uitproberen, wellicht wanneer we hier weer terug komen?! Het is goed voor onze conditie (zeker voor mijn arm en rug spieren) en we kunnen ons op deze manier gemakkelijk verplaatsen over het water. Ik heb een aantal videofilmpjes gevonden op internet waar ze Yoga doen op een Paddle Board. Eerst maar zien om het zittend goed onder de knie krijgen, daarna staand en voordat ik aan de Yoga oefeningen ga beginnen. Ik ben er in ieder geval super blij mee!
Supermarkt en elektronica dingen
De volgende dag nemen we wederom de taxi naar Chafiras en gaan weer naar Las Chafiras. Ditmaal naar de elektronicazaak Worten (in de zelfde straat als de HiperDino) om een andere tablet voor mij te kopen. Mijn vorige (gekocht in Marokko) is overgevoelig en deze hoef je niet eens aan te raken of er starten allerlei dingen op die je niet eens gevraagd hebt. Om gek van te worden. Niet veel later ben ik in het bezit van een nieuwe Lenovo tablet. Het kost natuurlijk wel wat tijd om alle Apps’ weer te installeren, maar nu kunnen we ook deze tablet als navigatie middel gebruiken. Hij wordt hiervoor buiten op een standaard gemonteerd.
In een andere zaak kopen we nog een harde schijf en twee klein walkietalkies waarmee we met elkaar kunnen communiceren op de boot wanneer de één achter het roer staat en de ander op de punt van de boot. Dat scheelt dan weer tegen de wind in schreeuwen bij het ankeren of aanleggen. We hebben dit af gekeken bij Hans en Sonja van de “Ikino”, die we in las Palmas hebben leren kennen.
We gaan tevens naar de HiperDino om voorraad in te slaan. De verse dingen nemen we direct mee, maar de rest laten we bij de boot bezorgen. We proberen altijd om alles direct in onze rugzak te stoppen en geen gebruik te maken van de te verkrijgen plastic zakken. De bestelling komt pas de volgende dag en helaas is alles in plastic zakken verpakt. Ook deze bewaren we en worden voor verschillende doeleinden hergebruikt.

Watersportzaak
Tegenwoordig staan er een aantal containers op de werf bij de douche gelegenheid, die omgebouwd zijn tot een watersportzaak. Het blijkt van de Nederlander Mark te zijn die al tientallen jaren op het eiland woont en waarvan het bedrijf eerst in Las Chafiras gevestigd was. Mark is erg behulpzaam en er is veel mogelijk. We kopen enkele onderdelen voor de filters van de watermaker en nog een paar kleine dingen.

Chinese winkel
Uiteraard bezoeken we weer de grote winkel, waar je nooit zonder gekocht te hebben weggaat. Ditmaal vul ik mijn voorraad haak wol aan en kopen een stel nieuwe hoofdkussens. Hier vinden we ook een aantal meter led lampjes op de rol. Eén stuk van 5 meter gekleurde led lampjes willen we in de kuip gaan gebruiken. Deze heeft een afstandsbediening waarmee je verschillende kleuren combinaties kunt maken en frequentie van aan en uit. Erg leuk, vooral met de Kerst. Wanneer je vervelende buren hebt kun je het op Flash zetten, daar wordt je echt stapel gek van.

Overige
We denken er aan om een compressor te kopen om met een slang te kunnen duiken. Zo hoeven we geen fles te gebruiken wanneer we rondom de boot moeten of willen duiken. Na wat speurwerk blijkt dit niet te krijgen te zijn op het eiland. We kijken online, maar ontdekken al gauw dat de bezorgkosten 2x zo duur zijn als het product zelf. Lang leven de Canarische Eilanden………We vinden dit niet meer in verhouding staan, dus laten we het hier even bij.

Bij de nieuwe motor moet de olie van de keerkoppeling vervangen worden en hiervoor gebruiken we een lege frisdrank fles.
We hebben wat administratieve dingen gedaan en het blog bijgewerkt.
Zijn uit eten geweest samen met Nick en Anne bij een Japans restaurant, waarvan het eten goed was, maar de bediening droevig. Het personeel liep sloffend langs en griste lege schaaltjes van tafel en de borden werden weg gehaald zodra één van ons zijn bestek neergelegd had. Je kon niet echt in alle rust eten. Niet voor herhaling vatbaar dus. Hooguit nemen we een keertje Take Away bij dit restaurant.
Met regelmaat komen we bij elkaar voor een borrel en een goed gesprek. Al sinds onze 1e ontmoeting in Marokko hebben we een goed klik met Nick en zijn moeder Anne. We wisselen weer de nodige informatie uit en helpen elkaar met allerlei verschillende dingetjes. Het is heel normaal om elkaar te helpen in de zeilerswereld en zekers onderling degene die langere reizen maken.

We blijven 10 dagen in San Miguel en gaan dan weer verder om de overige drie eilanden, La Gomera, La Palma en Hierro, nog aan te doen.

9-10-2017, reactie van Ludmilla
..."zodat jullie samen op pad(dle) kunnen, :)
Agos, dat ga je die arme Kit-kat toch niet aandoen??

14-10-2017, reactie van Joke Laene
Het blijft erg leuk jullie belevenissen te volgen. we genieten er elke keer weer van. Lukt het inmiddels al staand met het paddle board? 's nachts lekker uitrusten op jullie mooie nieuwe matras zal vast heerllijk slapen. Groetjes uit een bewolkt nederland