Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blogdetails
Datum: 25-09-2017    Puerto Rico
 2017-09-16 t/m 2017-09-25 Puerto Rico
We zijn speciaal naar deze plaats toe gekomen zodat de monteurs van de motor (Antonio en Ruben) nog een aantal laatste checks kunnen uitvoeren.
 
De Haven
De aanmeldsteiger en het havenkantoor bevinden zich net na het havenhoofd aan bakboordzijde (linkerkant). Onze ligplaats ligt aan de Avenue Puerto Grande, vlakbij het appartementen complex Marina Suites. Het is de laatste steiger en een behoorlijk eind verwijderd van het havenkantoor. De havenkosten zijn wel duurder dan in Las Palmas. De faciliteiten, het douchegebouw en de ruimte waar de wasmachines staan zijn vlakbij. Het complex is sterk verouderd en niet alle doucheruimten zijn te gebruiken. Op één deur hangt een bordje (volgens mij hangt dit er al enige tijd) met excuses voor het ongemak dat deze beschadigd is. De ruimte is redelijk schoon en de temperatuur van het water is over het algemeen ook goed te noemen. We zijn ondertussen wel wat gewend. Later ontdekken we nog een gebouw met douches, die er aanzienlijk moderne uitziet, maar wel een heel eind verder lopen is. De steigers hebben (werkende) verlichting, welke je hier eigenlijk niet eens nodig hebt omdat de omgeving al zoveel licht geeft dat het goed te zien is waar je loopt (zeker na een avondje de kroeg in te zijn geweest). Omdat we vlakbij de haveningang liggen, hebben we hier meer last van de swell en dat is de ene dag erger dan de andere dag.
De naam van Puerto Rico betekent letterlijk 'Rijke Haven'. In deze haven liggen o.a. de piratenboot en de catamarans die we al eerder gezien hebben toen we voor anker lagen. Hiervandaan vertrekken ook de zogenaamde Glass Bottom Boats en de lijnboten naar Puerto de Mogán of Arguineguín. De haven is over het algemeen een stuk rustiger dan in las Palmas qua omgevingsgeluiden, m.u.v. het moment dat de toeristenboten vertrekken of terugkomen. Bij de haven ligt een klein parkje waar witte bankjes staan onder bomen met mooie bloeiende bloemen.
In elke haven vindt je wel een “apart” bootje. Deze keer is het een motorbootje waarvan de kuip overladen is met kussentjes en love voorwerpen. Er was geen plekje onbenut gebleven. Duidelijk mag zijn dat dit bootje nooit het water op gaat!
Het plaatsje
Puerto Rico ligt in het zuidwesten van Gran Canaria en is een echte toeristische kustplaats. Het behoort tot de gemeente Mogan, waar we in mei dit jaar nog zijn geweest. Omdat Puerto Rico aan de zuidkust ligt krijgen wolken en regenbuien amper de kans om voor slecht weer te zorgen, dit in tegenstelling tot Las Palmas, waar het toch veel vaker bewolkt is. Door de ligging tussen de heuvels ligt Puerto Rico ook prima beschut tegen de wind. Zeker op dagen dat het eiland te maken heeft met vrij sterke passaatwinden kun je het waarderen dat je hier zit. Dat is dan ook de reden dat het hier wemelt van de toeristen. Voorbij de haven ligt de baai met het strand waar zich alle toeristen bevinden.
Puerto Rico kent geen sfeervolle straatjes, fraaie dorpspleinen of authentieke gebouwen die de moeite waard zijn om te bekijken. Ongeveer 20 minuten lopen vanaf het strand bevindt zich een zeer Shopping Centrum. Hier vindt je naast de bekende Subway en de Mc Donalds heel erg veel souvenirs winkeltjes en andere horeca gelegenheden die veelal op het Engelse publiek gericht zijn. Wij zijn al lang blij dat er ook een grotere Chinese winkel gevestigd is, waar we weer een aantal dingetjes kunnen aanschaffen. Er zijn een aantal supermarkten, de SPAR zit op 10 minuten lopen afstand van de haven, waar je de eerste levensbehoeften kan krijgen. Voor meer keuze kun je bij één van de Hiper Dino’s in het Shopping Centrum terecht. Wij hebben geen winkels op watersport gebied kunnen vinden.
Langs de straat bij onze steiger is een restaurant, Rinconcito de Canarias (op maandag gesloten) waar je op het terras kunt genieten van een biertje en goed kunt eten. Je kunt hier tevens eten halen en meenemen. Overige restaurants vindt je zowel op als bij het strand, rond de haven, in het Shopping Centrum en (vanaf onze steiger gezien) op 10 minuten afstand de heuvel op. Hiervoor loop je de Avenue Puerto Grande uit en gaat bij de rotonde rechtdoor de Calle Juan Diaz Rodriguez omhoog. Hier vindt je ook een kleine Hiper Dino, een aantal restaurantjes en een Ierse pub Durty Nelly’s. Hier worden we heel blij van, want in elke haven gaan we wel even op zoek naar een Ierse pub. In deze kroegen hebben ze vaak life muziek en is het er gezellig!
Op onze laatste avond eten we bij restaurant Terraza Olaz Locas, gelegen aan de Calle Puerte Base, aan de weg vanaf het havenkantoor. Hier kun goed lokaal eten voor een redelijke prijs en het bediend personeel is erg vriendelijk. Tijdens het eten worden we benaderd door een tweetal katten, waarvan één Siamees achtige met prachtige blauwe ogen. Ze gaan op gepaste afstand zitten toekijken hoe wij onze maaltijd verorberen en wachten rustig af totdat er iets voor hen overblijft. Natuurlijk kan ik de verleiding niet weerstaan om ze iets van mijn vlees te geven. Het wordt met smaak verorberd door de twee katten.

Klusjes e.d.
In Las Palmas hebben we een zonnetent gemaakt. Deze bestaat uit twee delen die we aan weerkanten van de giek kunnen ophangen. Hiervoor moesten we nog ogen maken en dat hebben we nu gedaan. Ook de bijbehorende lijnen hebben we netjes afgebrand (tegen het rafelen). Na het ophangen van de tent kunnen we niet anders concluderen dat we nu een heerlijk koele boot hebben. Het scheelt zeker een aantal graden met de buiten temperatuur. Dit was echt een heel goed idee, zeker gezien de landen waar we nog zullen komen.
Veelal doen we de tafel in de salon naar beneden zodat we een lekkere ruime relax ligruimte hebben. Onder de tafel hebben we nu een mogelijkheid gemaakt om (wanneer de tafel naar beneden is, bijna altijd dus) om spullen extra te kunnen opbergen. Hiervoor kopen bij de Chinese winkel nog een aantal extra plastic opbergdozen. Je kunt nooit bergruimte genoeg hebben tenslotte!
We hebben de medicatie voorraad gecontroleerd, aangevuld en de opgeborgen. Ook de voorraad eten en drinken hebben we uitgezocht (op houdbaarheidsdatum), daar waar nodig aangevuld en opgeborgen. Deze boodschappen doen we vooral bij de Hiper Dino en voor slecht € 3,00 nemen we dan de taxi terug naar de haven. De Excel lijsten, waar zich wat bevindt in de boot, zijn weer bijgewerkt.
We hebben een nieuw afvalbakje gekocht voor in de keuken, deze hangt aan de binnenkant van het deurtje onder het aanrecht. Voorzien van een deksel, wat zorgt voor minder onprettige geurtjes in de boot.
 
Wat hebben we verder zoal gedaan
Op een vrijdagavond gaan we uit eten bij in de Ierse Pub “Durty Nelly’s”. Helaas valt mijn eten wat tegen, de bestelde gegrilde lamskoteletten hadden iets te lang op de gril gelegen. Maar de rest van de avond maakt dat ruimschoots goed. We vinden, voordat de live muziek gaat beginnen, een gezellig plekje binnen. Er heerst een gezellige sfeer en de stemming zit er al gauw goed in. Een man en een vrouw zorgen voor de muzikale entertainment deze avond. Ze vraagt waar de mensen vandaan komen en al gauw blijkt dat de meeste gasten uit Engeland en Ierland komen, wat ons niet verbaasd. Eén stelkomt uit Zweden en wij uit Nederland. Er komen heel veel “oude” bekende nummers voorbij en er wordt vrolijk meegezongen. Tijdens een korte pauze dien ik een verzoeknummer in, “Mustang Sally” origineel van Wilson Pickett. Dit is één van onze favoriete Ierse Pub nummers. Fred laat zich de Jameson whisky goed smaken en ik geniet van een aantal Mojito’s. Dit is een cocktail met rum, limoensap, rietsuiker, spuitwater en munt met veel ijs, die van oorsprong uit Cuba komt. Rond 01:00 uur wandelen we zeer vrolijk en niet zo erg meer vast ter been terug de heuvel af naar de haven. Het is maar goed dat de haven goed verlicht is………. De volgende ochtend hebben we toch wel wat last van een “katertje”, maar gezellig was het!
Natuurlijk wijden we ons ook aan het blog schrijven, mijn haakproject verder afmaken, Fred doet wat werk en overige administratieve klusjes.
In het shopping centrum vind ik bij verschillende winkeltjes leuke nieuwe kleding, waaronder een super kort rokje. Nu hebben we ooit de afspraak gemaakt dat wanneer er iets nieuws gekocht wordt, er ook iets ouds weg gedaan moet worden...... Maar ja, je kunt tenslotte nooit genoeg kleding hebben niet waar?

Eten
Op Tenerife hebben we een grilplaatje gekocht met een vermogen van 700 W. Deze kunnen we dus alleen gebruiken wanneer we in een haven liggen, dat scheelt weer gas.
Tattoo!
Al geruime tijd praten we over het laten zetten van een tattoo. Tot voorheen hebben we, tijdens onze vakanties, enkele keren plakstickers geprobeerd om aan het idee te wennen en alle voor- en nadelen tegen elkaar opgewogen. Maar nu is de tijd aangebroken om een echte te laten zetten. We gaan voor het infinity symbool, deze heeft geen begin nog einde. De betekenis is: oneindigheid, kracht en eeuwige liefde. Met het tussenvoegen van het woord “love” leggen we hiermee onze eeuwige liefde voor elkaar vast. Op internet vinden we een voorbeeld die we verder naar onze eigen idee aanpassen. Gewapend met ons voorbeeld gaan we naar de tattoo-shop in het Shopping Centrum. Normaal gesproken kunnen we pas over 14 dagen terecht, maar gelukkig heeft hij morgen nog een plekje vrij aan het eind van de dag.
Fred en ik lopen graag hand in hand, hij links en ik rechts. Daarom laten we de tattoo op onze onderarm zetten. De man van de shop vindt het een romantische idee. Ik ben het eerste aan de beurt en na nog geen 30 minuten ben ik voorzien van mijn 1e tattoo. Pijn? Nee, niet echt, beetje prikkelend gevoel meer niet. Dan is Fred aan de beurt, ook hem valt het reuze mee. Het geeft ons een speciaal met elkaar verbonden gevoel. We hebben samen ervaren wat echte liefde is en dat hebben we nu vast laten leggen. Na een uurtje staan we weer buiten en zijn erg blij met het resultaat!
De motor perikelen
Ruben (de motor monteur) was zo vriendelijk om voor ons extra waterfilters voor de watermaker te kopen in Las Palmas en brengt deze langs. We maken een afspraak wanneer ze langs komen voor de laatste dingen betreffende de motor.
De volgende dag duikt Ruben het water in om de schroef te controleren en constateert dat er speling in de schroefas zit en de lagers van de schroefas vervangen moet worden. Ook de anodes zijn toe aan vervanging. We waren hier al een beetje bang voor, want dit betekent dat de boot toch de kant op moet. Hij maakt met onze onderwatercamera een aantal foto’s en een filmpje zodat we de onderkant van de boot kunnen bekijken.
De komende dagen wordt er veel wind verwacht en dan willen we niet op de kant staan. Na enig overleg wordt er besloten dat we in één dag in en uit het water zullen gaan, want volgens Ruben is het hooguit 2 uurtjes werk. Alle onderdelen heeft hij volgens hem. Wij kunnen dan in dezelfde tijd de boot aan de onderkant schoonmaken. Over twee dagen kunnen we s ’morgens vroeg de kant op. Op die dag zijn we er helemaal klaar voor en wachten op het seintje van Ruben. Die komt ons vertellen dat het water te laag is om ons eruit te halen en dat het pas s ’middags kan. Rond 15:00 uur komt hij vertellen dat er teveel golven zijn en het te gevaarlijk is. We worden hier een beetje moe van en laten Ruben duidelijk ons ongenoegen horen. Tijdens onze discussie krijgen we ook nog eens van andere zeilers te horen dat onze boot veel te groot is voor deze kraan en dat de voorstag los zal moeten en/of allerlei onderdelen van de stellage die achterop de boot bevestigd zijn, zoals de windmolen en satelliet. Dit is dus echt geen optie voor ons om “even” een aantal onderdelen los te maken. Op het zelfde moment komt de kraanmachinist van de werf er aan en bevestigt dit verhaal. We horen dat we beter naar Pasito Blanco kunnen varen, daar is een kraan die ons er zo kan uithijsen zonder dat we moeilijke dingen hoeven te doen. Nu worden we toch wel een beetje boos, want waarom weet Ruben dit niet? We zijn speciaal hierheen gevaren en liggen nu alweer een week hier. Zullen we ooit wennen aan deze “Spaanse manier” van aanpak? Maar goed het betekent dus dat we weer een ongeveer 7 ZM terug varen naar het noorden. Zonde van de tijd en het havengeld. Ruben zal daar het werk uitvoeren en maakt de afspraak bij de werf in Pasito Blanco. De volgende dag om 8:00 uur kunnen we het water uitgehaald worden en dezelfde dag er weer in. We zullen dus vroeg op moeten om op tijd bij de werf te zijn.
 
Het weer
Twee dagen voor ons vertrek krijgen we s ’nachts ineens een zeer sterke toename van de wind en er ontstaat een soort zandhoos. Alles klappert en rammelt, sommige boten zwaaien alle kanten op. Van andere boten raken allerlei onderdelen los die we de volgende dag in het water zien drijven.
Laat Fred gisteren nu net de hele buitenkant van de boot schoongemaakt hebben! De boot wordt een beetje gezandstraald en de volgende ochtend ligt er niet alleen een laag zand op het dek, maar ook binnen zit alles onder. Dat wordt weer schoonmaken!
----------
 
     << Terug >>