Datum: 15-09-2017    Las Palmas - Anfi del Mar - Puerto Rico
 2017-09-11 Las Palmas - Anfi del Mar
Eindelijk is het zover, we kunnen Las Palmas verlaten. Na meer dan 2 maanden hebben we het hier wel gezien. Hoewel je in deze drukke stad wel bijna alles kunt krijgen, geven we toch de voorkeur om ergens lekker rustig voor anker te liggen. Door alle perikelen rondom o.a. de motor (hier dus later meer over), moesten we langer in deze stad te blijven dan we eigenlijk gepland hadden. Nu hoor ik een aantal van onze trouwe lezers al zeggen: “maar jullie hebben toch alle tijd”? Ja natuurlijk, we hebben alle tijd, maar die brengen we liever door op een aangenamere plek.

Maar nu is het dan zover, we kunnen weer verder. Het is ruim 40 zeemijl naar de baai van Anfi del Mar. Voorlopig zullen we de eerste uren veel op de motor varen, omdat de motor nieuw is en “ingevaren“ moet worden. Hooguit zetten we de genua erbij op. Wanneer de motor 50 uur heeft gedraaid is hij toe zijn eerste service beurt. En al kunnen we dan niet echt zeilen, Fred heeft het toch meteen alweer naar zijn zin!
Bij ons vertrek is het al redelijk weer. In Las Palmas is het vaak bewolkt, maar zodra we op zee zitten komt de zon goed tevoorschijn. Onze nieuwe motor doet het goed en de stress van de afgelopen weken ebt langzaam weg. Het is een lekker dagje op het water en we voelen ons weer goed in ons velletje zitten. Er staan een klein windje en we zetten de fok er bij op. Onderweg zien we een aantal baaien waar we al eerder hebben geankerd. Ook in de baai bij Anfi del Mar hebben we al eerder geankerd alleen dan iets verder van de haven af. Op de achtergrond liggen gigantische appartementen en hotel complexen, gebouwd tegen de berg op. We gaan hier een aantal dagen voor anker.
In de baai liggen nog twee grote zeilboten voor anker, maar verder is het rustig. Althans dat lijkt zo. De volgende ochtend rond of 10:00 uur beginnen de watersportactiviteiten rondom de baai. Ineens vliegen de jetski’s om onze oren, grote catamarans volgeladen met toeristen arriveren en draaien harde muziek. Ook de grote toeristische piratenboot laat zich zien, waar men aan boord een soort van “Jack Sparrow” opvoert. Zogenaamde “bananenboten” en overige luchtkussens met gillende toeristen er op, worden met hoge snelheid door een jetski over het water voortgetrokken. Na 17:00 uur keert de rust in de baai terug en komen er een paar kleine vissersbootjes voorbij. Van andere zeilers hebben we gehoord dat er in deze baai schildpadden aanwezig zijn, die willen we wel zien. Maar helaas, wij hebben ze niet kunnen ontdekken. Er waren zelfs erg weinig vissen te zien, wat ons toch wel enigszins bevreemd. Dus waar de vissersbootjes op zoek naar zijn, blijft voor ons een groot raadsel.

Vervelen doen we ons dus niet. We genieten van het mooie weer en kunnen eindelijk weer eens zwemmen in aangenaam warm zeewater. In de zon zitten lezen, af en toe een klein klusje zoals draden vervangen van de koelkast, hor afmaken en één tree van ons zwemtrapje voorzien we van touw. Dit om beter grip te krijgen bij het in en uit klimmen van het water. Eerst maar eens zien of dat werkt voordat we ze allemaal doen.
Nu we weer een beetje rust hebben gevonden, ga ik ook maar weer verder met mijn “Pipi Langkous” haakproject. Mijn kleindochter Bobby wordt in oktober alweer 2 jaar en dan moet Pipi wel af zijn! FRITZ en Gonny willen ook weer even op de foto.
De BBQ halen we tevoorschijn en zo genieten we weer als vanouds van het goede leven onder het genot van een glaasje wijn! Dit is zoals we het graag zien.

2017-09-15 Anfi del Mar - Puerto Rico
Vandaag is het wat meer bewolkt, maar al erg vroeg warm en bijna plakkerig weer. Om 10:15 uur vertrekken we van onze anker plek naar de haven van Puerto Rico (niet te verwarren met het land met dezelfde naam dat zo’n slordige 2855 Zeemijlen verderop ligt). Deze haven is bijna om de hoek, net 2 zeemijl varen. Om 10:45 uur leggen we aan bij de wachtsteiger en bij het havenkantoor word ik vriendelijk ontvangen door een dame. De monteurs van de motor (Antonio en zijn zoon Ruben) hebben voor ons al een plekje gereserveerd bij deze haven. Het is erg benauwd weer en het zweet druipt langs ons lijf. Zodra we eenmaal op onze plek liggen, duiken we zo snel mogelijk onder de douche door. Er is een restaurantje op een paar meter afstand en daar doen we ons te goed aan een lekkere lunch met uitzicht op de haven. We blijven hier voor één weekje.