Datum: 3-06-2016    Viveiro (Vivero)
 Woensdag 1 juni 2016
We staan om zeven uur op, douchen even snel, gooien de sleutel van het hek in de brievenbus bij het havenkantoor en vertrekken uit Ribadeo. Ontbijten doen we wel wanneer we onderweg zijn. Het is laag water en dat betekent dat we de vaargeul goed moeten volgen. Er staat weer weinig wind, dus het wordt naar alle waarschijnlijkheid de hele dag op de motor varen. Het weer is nog onduidelijk, donkeren wolken blijven boven de bergen hangen. De golfslag is weer erg vervelend, van opzij, waardoor de boot erg schommelt. Opnieuw voelen we onze buik een beetje opspelen, hadden we nu toch maar even de tijd genomen om te ontbijten en de volgende keer doen we dat zeker! We blijven bewolking houden, zeker aan de kust, maar af en toe piept er een beetje zon doorheen. Naarmate de dag verstrijkt klaart het op. We zien weinig boten, slecht één grote Nederlandse tanker die voor anker ligt. Wanneer we de rivier naderen hebben we de stroom mee, vanwege hoog water. Rustig varen we de baai in en bekijken waar we het beste voor anker kunnen gaan liggen. We zijn de enige boot en ruimte genoeg dus! Wanneer de diepte meter 4 meter aangeeft, laten we het anker vallen met zo’n 50 meter ketting. Dit moet voldoende zijn, onze diepgang is 1.80 meter en zo houden we bij laag water voldoende over om niet vast te lopen. Het is altijd een beetje spannend of het anker op deze ondergrond, voor ons onbekend, wel goed pakt en omdat we hier een aantal dagen blijven willen we zeker weten dat we goed vastliggen! We houden de instrumenten nog even aan en noteren de GPS coördinaten een aantal uren om te controleren of het anker houdt. Fred wil voor de zekerheid toch even het water in om te kijken of het anker goed ligt Omdat de water temperatuur beslist nog niet op zomer niveau is, dus trekt hij zijn duikpak aan. Helaas is het water te donker om het anker te kunnen zien. Gelukkig voor Fred is de zon inmiddels volop aanwezig en kan hij even lekker opwarmen.

We kijken uit op een enorm strand, met op de achtergrond het stadje, waar een handje vol mensen aan het wandelen zijn, sommige wagen zich zelfs in het water! We kunnen even later lekker in ons “geboortevelletje” genieten van deze overheerlijke temperatuur. Glaasje erbij en iets te knabbelen, wat wil een mens nog meer? We kunnen wel buiten eten, maar al gauw koelt het af. Nog even een beetje relaxen en de dag is weer om. De computer blijft aan zodat we af en toe ‘s nacht even op het scherm kunnen kijken of het anker verschoven is. Via AIS kun je onze beweging goed volgen, lijkt wel een breiwerkje!

Donderdag 2 juni 2016
Fred staat altijd om 8:00 uur op om zakelijke dingetjes te doen, maar als het even kan, draai ik me nog even om. Zeker vandaag, want Kit was vanmorgen al vroeg aan het spoken en heeft me uit mijn slaap gehouden! Ik kan niet te lang blijven liggen want mijn vriendin Mila heeft beloofd om me te bellen. Fred maakt me op tijd wakker met een kopje thee en stukjes stokbrood met hagelslag, zo lief van hem! Het is fijn om Mila weer even te spreken.
In de ochtend houdt Fred zich bezig met “werk-dingetjes” en ik doe wat administratieve dingen, schrijf het blog, pomp water weg wat onder de vloer zat en maak een beetje schoon. Het weer is als vanouds, bewolkt, donker en frisjes. Blijkbaar is dat hier heel gewoon, want tussen de middag klaart het ineens weer wat op. Ik maak een koude zalm/aardappelsalade klaar, volgens recept van mijn moeder, met wat stokbrood en een glaasje witte wijn genieten we daar buiten van in het zonnetje. Jammer dat het water nog niet zo warm is om te zwemmen, anders konden we even een duik nemen. De rest van de dag rommelen we een beetje aan, lezen wat, verder met blog, werk e.d. Morgen gaan we met de dinghy naar het stadje.

Vrijdag 3 juni 2016
In de baai hebben we mooi uitzicht op het strand en de boulevard met op de achtergrond de bergen waar de donkere wolken boven hangen. Blijkbaar is het in deze regio’s in de ochtend altijd meer bewolkt, want zodra het middag nadert, klaart het op. Nog steeds geen andere boten voor anker in deze mooie baai, wat een rust. In de loop van de ochtend hijsen we de dinghy in het water en varen naar het stadje toe. Onze waterdichte rugzakken gaan mee, het afval van de afgelopen dagen en onze wandelschoenen. Vanaf de plek waar we voor anker liggen is het zeker 15 minuten varen en onderweg zien we de vissen omhoog uit het water springen. Nog even en we hoeven geen vis te vangen of te kopen! We vinden een goed plekje met een helling waar we de dinghy aan kunnen leggen en slepen hem zoveel mogelijk omhoog. Het is nu laag water maar straks niet meer. Eerst drinken we een lekker kopje koffie, tegenwoordig drinken we een grote koffie zonder melk, en trekken meteen onze wandelschoenen aan. We wandelen het oude gedeelte van het stadje in en komen langs een hele grote zaak waar ze, ingevroren vis producten verkopen. Daar gaan we op te terugweg lekker vis kopen voor vanavond. Het is een leuk stadje, althans het oude gedeelte, met overhangende balkonnetjes en nauwe straatjes met allerlei kleine barretjes, eettentjes en winkeltjes. De temperatuur is aan het oplopen en we zien op een meter zelfs dat het 22 graden is! Er zijn nog steeds weinig tot geen toeristen en wij vallen wel op met onze rugzakken. Natuurlijk ook omdat we ruim boven de gemiddelde Spanjaard uitsteken met onze lengte, hier zijn bijna alleen minimensjes. We kopen weer onze gebruikelijke ansichtkaarten, maken enkele foto’s, natuurlijk ook de “Frits en Gonny” foto’s en zoeken een leuk tentje op om te lunchen. We zien een bord met “Menu des dia” voor € 10,00, wat ons weer een goed idee lijkt. Omdat we de ober niet helemaal begrijpen, kiezen we op goed geluk maar enkele gerechten uit en laten ons verrassen.
Dat blijkt goed uit te vallen! De plaatselijke croquetjes zijn overheerlijk, gemengde tonijnsalade en ook de hoofdgerechten vallen goed in de smaak bij ons. Uiteraard hoort hier weer een flesje wijn bij, maar het is niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet bij de “Menu des dia” hoort. Even zijn we bang dat we straks de hoofdprijs voor de wijn moeten betalen, ik had namelijk op de kaart al bedragen van €29,00 zien staan……………. Maar het blijkt heel erg mee te vallen, voor € 20,60 hebben we heerlijk gegeten, inclusief een fles bijzonder goede rode wijn! We doen de kaarten op de bus en wandelen eerst naar de viswinkel, waar we een grote hoeveelheid grote garnalen kopen voor nog geen € 8,00, vervolgens naar de “Gadis”, waar we weer 2 grote waterflessen en eten in voor aantal dagen nslaan. Met volle rugzakken lopen we naar de dinghy en varen we naar “huis”.
We zitten lekker buiten en zwaaien vriendelijk naar de kleine vissersbootjes, die nieuwsgierig naar ons, die rare snuiters, komen kijken. Nog even het blog bijwerken, eten maken en dan uitbuiken. Morgen gaan we weer verder, dus niet te laat naar bed!

3-06-2016, reactie van Enrique
Hallo vrinden is lekker in galicia hier is kuit noot weer geweest in nederland hier is alles goed hoop bij juli ook groetjes Enrique en Carla
ik kanje ni op SKYP je doet niks mee of kaan het niet .

4-06-2016, reactie van Paula Burger
Hallo Fred en Caroline, heb inmiddels al vele verhalen ontvangen en gelezen van jullie. Vind het wel een hele belevenis voor jullie, maar gelukkig gaat alles nog steeds goed en genieten jullie enorm ondanks de weersomstandigheden die er zijn en komen. Door alle overstromingen hier in europa, Nederland in het zuiden, Duitsland in het westen en zuiden waar rivieren over hun oevers treden ziet het er nog niet goed uit voor vakantie. Gelukkig wordt het volgende week beter. Wens jullie een goede verdere vaart met leuke uitstapjes bij de havens die je aan doet. groetjes Paula. PS ik heb al eerder iets gestuurd aan jullie niet ontvangen?