SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blog
Abonnement
Voeg uw emailadres toe indien u een email wilt ontvangen bij een nieuwe blog:

Datum: 15-01-2023    Carieb – Bonaire - Curaçao, December 2022

Het orkaanseizoen is teneinde en we kunnen weer gaan zeilen.
Na de nodige voorbereidingen zijn we klaar om Bonaire voor de komende maanden achter ons te laten. Tijdens onze afwezigheid in Bonaire zullen Richard en Sophie, onze Canadese vrienden, gebruik maken van onze fietsen.

Maar niet voordat we afscheid hebben genomen van een aantal zeer goede vrienden, zeilers en landlubbers. We houden een gezellige borrel bij restaurant Karel’s. Na de nodige alcoholisch drankjes en snacks zeggen we tot ziens tegen onze vrienden. Je weet tenslotte nooit wanneer en of je ze ooit nog elders tegen zult komen. Samen met Julia en James van ‘Lost Cat’ kopen we een pizza die we vervolgens op eten bij Little Havana, onze favoriete café. Daarna nemen zij ons mee naar de Tiki bar, waar er speciale cocktails voor ons klaar gemaakt worden. Op de bar wordt de cocktail in vuur en vlam gezet. We houden het niet bij één cocktail en na al de drank die we al eerder genuttigd hadden was dit ook goed te merken de volgende dag. Maar dat hebben we er wel voor over, want we hebben een super gezellige avond gehad. We zullen onze vrienden missen.

Een paar dagen later, op 1 december 2022, is het moment van vertrek. We gaan eerst naar Curaçao om een pakketje op te halen die John en Annelies van de Frantzeska voor ons mee hebben genomen. Ook zou Fred John helpen met het installeren van zijn nieuwe navigatie apparatuur. Daarna zullen we richting Sint Maarten vertrekken.

Het is 44 zeemijl van Bonaire naar Curaçao.
We staan om 6:00 uur op om de laatste dingetjes te doen en helaas miezert het een beetje. Om 7:00 uur gooien we de trossen los, uitgezwaaid door onze trouwe buren van de Maruva. Tot over een paar maanden! Helaas is er te weinig wind om te zeilen en gaan we dus op de motor. Gelukkig is het opgehouden met regenen en breekt ook de zon een beetje door. We zien wel diverse regenbuien in de verte en hopen die te kunnen ontwijken. Pas rond 9:30 uur kunnen we de Genua bijzetten en halen ruim 6 knopen met de wind in de rug. Het is alweer een tijd geleden dat we een dag zeilden en zo kunnen we rustig wennen aan de bewegingen van onze boot. Ook Kit is een beetje van slag, de motor aan en alles piept en kraakt anders dan anders. Het wordt steeds zonniger en tijd voor koffie en ontbijt. Onderweg kunnen we nu lekker internetten nu we Starlink hebben. We zouden zelfs een filmpje op Netflix kunnen zien als we zouden willen!

Rond 14:00 uur naderen we Curaçao en krijgen we plotseling een enorme regenbui op onze dak. Gelukkig was dit van korte duur en ook zeer plaatselijk hoorden we later van onze vrienden. We roepen de Pontjesbrug op voor een opening en krijgen te horen dat die niet open gaat zonder toestemming van Curaçao Marina. Ik had een mailtje gestuurd naar de Marina voor een reservering, maar nooit antwoord gekregen. We hebben contact met de Marina via de marifoon en krijgen toestemming om paar dagen in de Marina te mogen liggen. Het duurt nog zeker een half uur voordat de brug open gaat voor ons. Er is voorlopig een plekje aan de kopsteiger (later verkassen we nog naar een andere plek) en daar staat Annelies ons al op te wachten. We worden super hartelijk ontvangen. Ook John en Asha zien we weer terug en helpen ons een handje met aanleggen. We kennen ze al sinds Las Palmas (2016) en hebben ze op verschillende plekken al ontmoet en zelfs een poosje met ze opgezeild bij de Canarische eilanden. Het is zeker meer dan 2 jaar geleden dat we ze voor het laatst hebben gezien, door allerlei familie en Covid perikelen. Genoeg stof om bij te praten. Om 16:00 uur liggen we goed en wel op onze plek.

Het was een relaxte tocht, een mooi begin van ons zeilseizoen. De volgende dag brengt John ons met zijn auto naar de douane en immigratie om in te klaren. Melissa werkt op kantoor van Curaçao Marina en bij haar, regelen het papier werk en huren we een auto vanaf de maandag. De rest van de dag besteden we aan een beetje opruimen en een begin te maken met de klusjes die we hier van plan zijn om te doen.

Op vrijdagen is er altijd een BBQ in de palapa van de Marina en Melissa had ons al voordat we elkaar hadden gezien al op de lijst gezet. Janet en Joe, die kennen we ook al een aantal jaren, maken muziek. Tijdens deze bijeenkomsten leer zien we vele oude, maar ook een paar nieuwe gezichten. Voor de niet zeilers onder ons, een palapa is een open ruimte met daarboven, op houten palen, een dak van gedroogde palmbladeren. Het is altijd een gezellig samenkomen van een groep zeilers van allerlei nationaliteiten. Hier wordt, onder het genot van diverse drankjes, de nodige tips en verhalen uitgewisseld.

Klusjes
De Starlink (beschreven in vorig blog) moet op één van de palen achterop gemonteerd worden. Hiervoor hebben we een ladder nodig en dat is dan ook de reden dat we dit hier doen en niet in Bonaire. Fred bereid alles voor en ik assisteer hem wanneer nodig. Zo moet er natuurlijk weer een draad door getrokken worden, wat altijd een moeizame klus is omdat de beide bakskisten helemaal leeg geruimd moeten worden voordat je ergens bij kunt komen. Helaas lukte het niet om de draad met stekker en al door te trekken dus Fred knipt deze er af. Later zien we wel hoe we dat weer gaan oplossen. Hierna is de ‘logeerkooi’ aan de beurt die helemaal leeg moet om de draad verder door te trekken. Na wat heen en weer gedoe zit de Starlink op zijn plek, zijn de bakskisten weer ingeruimd en na veel gezweet is ook de draad tot aan zijn eindpuntje door getrokken. Fred koopt afgeschermde RJ45 stekkers om alles weer op de juiste manier aan te sluiten. En…………..het werkt! We zijn super blij met deze aanschaf en vele medezeilers zijn jaloers op ons.

Onze dinghy ligt nu onderste boven op het voordek en ziet er niet uit, zo vies. Hoogste tijd voor mij om hem schoon te maken. Omdat het erg warm is verdeel ik het schoonmaken over twee dagen. Het is een verschrikkelijke klus, maar wel erg dankbaar, want nu is hij zo mooi schoon. De onderkant zet ik in de auto was en in hoop dat deze hierdoor minder gauw aangroeit met algen. Afwachten of dit helpt.

De ruimte waar onze oude wc heeft gestaan, hebben we omgebouwd tot opslagruimte met grote plastic dozen e.d. Het lijkt bijna of ik de ‘voorjaars kriebels' heb, dus buit ik dit maar goed uit. Dozen uitruimen, schoonmaken en opnieuw indelen. Toch altijd goed om af en toe te doen, want je bewaard al gauw teveel. Ook in de salon ga ik aan de slag en zoek van alles uit. Een stapel boeken gaan naar de Palapa om gratis weg te geven.

De gasmeter op de gastank is vervangen, zodat we beter kunnen zien wanneer deze leeg begint te raken.

Eén leuver van het grootzeil was stuk gegaan en moet worden vervangen. Er zitten een aantal leuvers aan het grootzeil die in een rail lopen om het zeil naar boven en beneden te begeleiden. De rail vetten we extra in, zodat het soepeler loopt.

Boodschappen en aanschaffen
Op zaterdagochtend willen we het busje nemen die ons naar de supermarkt zou brengen. Op het zelfde moment gaan John en Annelies ook naar de supermarkt en kunnen we meerijden. Er is hier een overvloed aan producten, dus we kunnen onze hart ophalen. Hier is geen tekort aan eieren zoals in Bonaire! Het is wel weer even wennen aan de drukte en de afstanden zijn ook veel groter. Zonder auto hier is het best lastig. Gelukkig hebben we vanaf maandag een paar dagen een auto.

Met onze ‘eigen’ auto bezoeken we verschillende winkels. Dat is het voordeel van Curaçao, hier is meer te krijgen dan op Bonaire. We doen heel veel in plastic bakken en dozen, goed stapelbaar en beschermd tegen vocht. Die zijn hier ook goed verkrijgbaar.

Diesel
In onze tank kan 250 liter diesel. Daarnaast hebben we vijf oude jerrycans voor extra diesel. Omdat we net een verhaal van vrienden hebben gehoord die zonder diesel kwamen te zitten halverwege hun tocht, schaffen we vijf jerrycans aan voor extra diesel. Zodra we in Sint Maarten zijn zullen we wel bekijken welke oude jerrycans weg kunnen. Maar het is voor deze komende tocht zeker handig om meer bij ons te hebben.

Vriendendienst
Fred helpt John met zijn navigatieapparatuur en dat gaat voorspoedig. Dit is het leuke van ontmoetingen met andere zeilers, iedereen heeft zo zijn eigen kwaliteiten en die worden gedeeld onderling.

Uit eten
Samen met John en Annelies hebben we bij ‘de Buren’ op het Wilhelminaplein gegeten.

Met John en Asha en een Deens stel gaan we uit eten bij ‘Old Dutch’, waar we de voorgaande keren met vaste regelmaat zijn geweest.

Vrienden
Pieter en Inge van de ‘Baerne’ kennen we ook al een paar jaar en zij komen gezellig even buurten.

De auto leveren we vrijdag weer in en zondag rijden we met John en Annelies naar douane en immigratie om ons weer uit te klaren. Onderweg naar het Douane kantoor zien bij de ‘Pontjesbrug drie grote harten met allemaal sloten er aan. Helaas voor ons is de ambtenaar die ons moet uitklaren niet aanwezig en worden we verzocht eerst naar de immigratie te gaan. Onderweg hierheen zien we een bijzonder beeld van een grote hond, geheel gemaakt van allerlei ijzeren onderdelen.

Het proces bij immigratie verloopt redelijk snel, zodat we weer terug kunnen naar de Douane. We hadden ons aangemeld via de website: ‘sailclear’, dit om het proces te versnellen. Maar uiteraard konden ze ons niet terug vinden in het systeem en duurde het nog langer dan gepland was. Bij het Douane kantoor is een pleintje waar we’ een groot beeld te zien is van drie vogels. Ook een muurschildering trekt mijn aandacht.

Op weg naar de Marina komen we langs de groente en fruitmarkt, gelegen langs het water onder fleurige luifels.

Maandag, 12 december 2022.
Zodra het kantoor van Curaçao Marina open is betalen we de rekening en zeggen Melissa gedag. We nemen afscheid van John en Annelies van de ‘Frantzeska’ en van Asha en John van de ‘Asha. We denken er ongeveer 7 dagen over te doen om naar Sint Maarten te zeilen.

Datum: 26-11-2022    Carieb - Bonaire, Maart – November 2022

Vanaf maart tot eind november liggen we dus met de boot bij Bonaire...

Datum: 01-05-2022    Carieb – Curacao, klussen december 2021 - maart 2022

Het is een tijd geleden dat we onze website hebben bijgewerkt, Maar dan nu ei...

Datum: 31-12-2021    Carieb - Bonaire, Poging naar Sint Maarten

3 december
We hebben geen haast, dus...

Datum: 29-11-2021    Carieb - Bonaire, Even terug in de tijd 3

Datum: 09-05-2021    5 jaar onderweg

9 mei ...

Datum: 23-03-2021    Carieb - Bonaire, Meer dan één jaar bij Bonaire, deel 1
 Het was eind november 2019 dat we bij Bonaire aankwamen en dat is nu alweer meer...

Datum: 01-03-2021    Carieb - Bonaire, Corona 2020 en 2021

Het heeft veel te lang geduurd, maar hier dan ei...

Datum: 30-11-2020    Carieb - Bonaire, Duiken en gezondheid

Januari en Februari 2020
Een aanta...

Datum: 25-06-2020    Carieb - Bonaire, 2e toer over het eiland

10 januari 2020
Vandaag maken we e...

Datum: 16-06-2020    Carieb - Bonaire, Toer over het eiland

In het begin van dit nieuwe jaar huren we, samen...

Datum: 10-05-2020    Carieb - Bonaire, Algemeen
 Bonaire - Terug in de tijd
De komende blogs gaan over de periode v...

Datum: 09-05-2020    Vier jaar onderweg
 Zaterdag 9 mei 2020
Op 7 mei 2016 gaven we een afscheids...

Datum: 15-03-2020    Carieb - Bonaire, Zeilers en Happy Hour
 Het is erg leuk om zeilers, die we ook al in voorgaande jaren hebben ontmoet, op...

Datum: 17-01-2020    Carieb - Bonaire, Feestdagen 2019/2020

In de weken voorafgaande aan de feestdagen begin...