Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blogdetails
Datum: 21-05-2013    Van Scheveningen naar Rotterdam
 De Regatta zou vandaag (1e Pinksterdag) rond 9:00 uur beginnen en wij lagen als 3e langszij en zouden dus voor die tijd moeten vertrekken. Freek en Mia waren goed op tijd. Mia werd in een zwemvest gehesen en we waren om 9:22 uur klaar voor ons vertrek uit Scheveningen. De weersverwachtingen waren bijzonder goed, het zou een mooie dag worden met zon en wind in de rug. Even buiten de pieren van Scheveningen konden we de zeilen hijsen en de motor uitzetten. De Regatta zou binnen afzienbare tijd gaan beginnen, daarom besloten we eerst een stuk de zee op te varen en daarna pas onze koers te richten op Rotterdam.

Wat een prachtig gezicht, al die boten tegen de mooie achtergrond van het Kurhaus van Scheveningen.

  

Door de golven kreeg Mia last van zeeziekte en moest een paar keer overgeven, maar na een uurtje was dat helemaal over. Zowel Freek als Mia genoten van het op zee zijn en wij waren uiteraard ook weer helemaal in ons element.


Freek en Mia, een vader en dochter momentje !

Om Mia af te leiden lieten we haar een poosje sturen. Ze stond achter het stuurwiel, waar ze net overheen kon kijken, met een blik van een zeer ervaren zeevrouw. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, corrigeerde ze de koers, daar waar nodig was. Top voor een klein meisje van negen jaar!  
Het weer werd steeds mooier en warmer, we genoten met volle teugen. Fred en ik hebben nog nooit op de Nieuwe Waterweg gevaren, dus vandaag was een goede oefening. Want wanneer we eenmaal in de City Marina liggen, zullen we wel vaker dit stuk varen. Tijdens de open dag hebben we gezien hoe de verkeersleiding te werk gaat, nu konden we ervaren hoe dit overkomt als je op het water zit. Bij de boei MN1, vlak voor de Maasmond riepen we de verkeersleiding op, waar we van vernomen dat we aan de noordkant moesten blijven tot nader bericht.

  

Alleen op de fok, met de motor standbye draaiden we de rivier op. Fred had Mia uitgelegd hoe ze op de computer kon zien welke boten bij ons in de buurt waren, wat de naam van de boot was en wat de snelheid is. Ze pikte dit zo snel op dat ze elke keer met haar hoofdje omhoog vanuit de kajuit kwam om te melden dat er weer een boot aankwam en wat de naam was. Het deed ons goed dat Mia zich zo op haar gemak voelde en wie weet hebben we er voor de toekomst wel een opstappertje bij gekregen! We vervolgende onze route, keurig volgens de instructies van de verkeersleiding, over de Nieuwe Waterweg. Indrukwekkend was het wel om te zien dat, soms hele grote boten even hen snelheid inhielden om ons voorbij te laten gaan. Respect voor de heren van de verkeersleiding, die een goede begeleiding! Wat een prachtig gezicht, om Rotterdam te benaderen vanaf het water, dat geeft je toch een hele andere kijk op deze grote stad. Toen we in de buurt van de Erasmusbrug kwamen, bleek dat deze niet op afroep open ging maar op vaste tijden. Oeps, foutje, hier hebben Fred en ik patent op! Niets voor ons, de volgende keer toch iets beter kijken van te voren! We hadden de opening van 15:30 uur gemist en zouden moeten wachten tot 19:00 uur. Omdat het toch best een lange dag was geweest, werd besloten dat Freek en Mia eerder van boord zouden gaan. Vlak voor de brug gingen we de Maashaven in, een zijhaven waar ook de MS Rotterdam ligt. We legden de boot langs een steiger en Freek en Mia gingen van boord om met het openbaar vervoer weer naar huis gaan. Wij besloten om een hapje te eten en te wachten totdat de brug open zou gaan.
We riepen via de marifoon de Erasmusbrug op en legden uit dat we graag om 19:00 uur onder de brug door wilden richting City Marina. Rond 18:30 uur vertrokken we weer richting de Erasmusbrug, waar we toch nog veel te vroeg aankwamen. Om de tijd te doden vaarden een beetje heen en weer, achteruit etc. Ongeveer tien minuten voor de openingstijd kwam er een douaneboot aan die een beetje om ons heen vaarden. Ze keken met een verrekijker naar onze boot. De Pegasus ziet er echt uit ziet als een vertrekkersboot en blijkbaar waren ze nieuwsgierig. Even later kwamen ze langszij en vroegen waar we heen gingen en waar we vandaan kwamen. Dit hadden ze natuurlijk allang gezien via de AIS. Ze vroegen aan ons wat we in de Maashaven hadden gedaan. Na wat tekst en uitleg van onze kant verdwenen ze weer.

  

Het was 19:00 uur en de bomen gingen dicht van de brug. Voetgangers, fietsers en auto’s moesten wachten voor ons, de enige zeilboot die door de brug wilde. Een hele eer dat we het verkeer even stil leggen! Weliswaar hadden we meteen een schuldgevoel toen er een ambulance de brug op reed en weer achteruit terug reed omdat de brug open was (voor ons). Na deze brug moesten er nog een kleinere brug open om naar de City Marina toe te kunnen, dit ging allemaal voorspoedig.
Nu moesten we naar onze vaste plek in de Marina varen. We hebben een rustige ligplaats aan dat deel van de haven waar we het meeste kunnen genieten van zonlicht. Nadat we de boot vast hadden gelegd keken we terug op een bijzonder leuke en leerzame dag. We waren weer een fase verder met onze plannen, nu lag de Pegasus eindelijk in Rotterdam!

Na een lekkere warme douche gingen we nog even wat drinken bij een cafeetje vlakbij de haven. We hadden ook nog een beetje trek, dus genoten we even later van een bijzondere combi, Irisch koffie en een stokbroodje met knoflookboter! Lekker rozig, met bruin verbrande gezichten, en moe van de hele dag buiten zijn, maar met een top gevoel, doken we veel later ons bedje in.

Maandag 22 mei (2e pinksterdag).
Na een beetje uitgeslapen te hebben en een ontbijtje, pakten we onze spullen in. De bus van Fred stond nog bij Rietpol, dus we moesten eerst met het openbaar vervoer naar Alphen aan den Rijn om de auto op te halen om vervolgens door te rijden naar Spaarndam. Aan het einde van de dag konden we terugkijken op een geslaagde overtocht.
----------
 
     << Terug >>