Javascript staat uit. Voor een optimale werking moet Javascript worden ingeschakeld.

SailingPegasus.nl - Zeilen met de Pegasus - Blogdetails
Datum: 2-05-2013    Drukke weken
 De firma Schokker begon toch wat later aan de boot dan verwacht en helaas neemt de klus wat meer tijd in beslag zodat de klus niet deze week geklaard is. We hebben dus nog een weekend in Volendam doorgebracht.
De afgelopen week heb ik het deurtje voorzien van gaas en gebeitst. Fred heeft een aantal onderdelen opgehaald die we besteld hadden, zoals brandstoffilters. Vrijdag zijn we naar een open dag van de Verkeerscentrale Rotterdam geweest. Hier werden we hartelijk ontvangen met een kopje koffie en kregen een zeer uitgebreide presentatie hoe het in het geheel vernieuwde gebouw, er aan toe ging. Bijzonder interessant en leerzaam om eens de “andere kant” te zien van de personen die je normaal gesproken alleen via de marifoon spreekt. Er werd ons van alles uitgelegd over het “reilen en zeilen” bij de vernieuwde Maasvlakte. Ook kregen we nog een paar nuttige tips mee. We zullen, wanneer we in de City Marina, www.citymarinarotterdam.nl, liggen, nog regelmatig met deze centrale te maken krijgen.
Na de lunch reden we nog even naar een tweetal watersportzaken en kochten daar o.a. een vlaggetje voor de joon, een buitenrooster voor in de kuip, twee bilge pompen, plamuur, supertape (overal voor te gebruiken), buitendouche zak en voor mij een “comfort seat”. Dit laatste, de “comfort seat”, wilde ik heel graag hebben. We worden ten slotte een dagje ouder en de spieren worden wat stijver……………… Dit kussen heeft veel verschillende standen, van recht op tot liggend, overal te gebruiken en makkelijker om mee te nemen. Fred vond het niet nodig, dus hij moet toezien dat ik er comfortabel bij zit en hij niet! Zaterdag en zondag weer naar de boot, die nog steeds in Volendam ligt. Al geruime tijd denken we na over een manier om de boot te verwarmen. Een dieselkachel zou een goede optie kunnen zijn. Hiervoor moeten we wel het nodige aanpassen, zoals het aanleggen van een pijp en de wand moet voorzien worden van een plaat. Fred had op internet een verwarming gevonden die op kerosine werkte, die je overal neer kan zetten en waar je bovenop een pannetje kunt zetten. Dat leek ons ideaal! Op weg naar de boot zijn we langs een klein zaakje, De Pittenspecialist, www.pittenspecialist.nl , in Amsterdam gereden die deze kachels verkocht. Daar bleek dat deze niet zo geschikt was als we gehoopt hadden, omdat er minimaal 1 meter rondom vrij moest zijn. Dat ging het dus niet worden. Na goed overleg met de eigenaar van de winkel kwamen we uit op een andere, namelijk de KERO 241.

Deze kun je zowel tegen een wand aanzetten als vrij, gebruikt ook kerosine en hoeft geen kachelpijp te hebben maar alleen voldoende ventilatie. De perfecte oplossing voor ons! En dat bleek ook wel, want het was behoorlijk fris op de boot en met dit kacheltje was het in een mum van tijd behaaglijk warm. We zijn verder gegaan met schoonmaken, opruimen en hebben weer allerlei klusjes gedaan zoals b.v. een elektriciteitsdraad voor de tv doorgetrokken naar het schakelpaneel, de opbergvakken onder de salonbank opgeruimd en opnieuw netjes ingedeeld, stootwillen opgepompt, stukje van de vaste reling achter schoongemaakt, beugel bevestig met blokje, rooster in de kuip vervangen etc. etc. Kortom we zijn weer een stel bezige bijtjes geweest. Maandag kregen we een telefoontje van Schokker, dat de boot zo goed als klaar was voor vertrek. De rolfoktrommel was gemaakt, wat achteraf gezien toch een behoorlijke klus was. Maar goed, alles zit weer in elkaar en we wachten nu maar af of het zo gaat werken. De nieuwe wegneembare kotterstag zit vrij hoog in de mast, wat als voordeel heeft dat, mocht er iets met de voorstag gebeuren, de kans groter is dat de mast gewoon blijft staan. Misschien een nadeel is dat de lengte van de stag langer is en hij daardoor misschien in de weg zit wanneer hij aan de voetreling bevestigd is. Ook dit is even uitproberen en anders zullen we hier ook wel weer een oplossing voor vinden. De radar, die toch niet werkte, is verwijderd van de mast. Al met al is Schokker leuk bezig geweest!

Dinsdag was de Kroningsdag van Willem Alexander, vandaar dat we, gezien de verwachtte drukte, maar op maandagavond weer terug gegaan zijn naar de boot. We hebben de Genua er weer opgezet, wat een beetje lastig was vanwege de harde wind. Koninginnedag verliep rustig, op een “lichte” aanvaring met een motorboot na. Ik was even aan het genieten van het zonnetje, toen een motorbootje tegen ons aan knalde. Gelukkig was onze reling harder en bleef de schade beperkt tot een gekraakt roostertje op zijn boot. Voor sommige mensen moet het verboden worden om zich op het water te verplaatsen! Voor ons vertrek op woensdagochtend, reden we nog even naar een campingzaak in Volendam, www.esvocampingshop.com, om daar een onderlegger te kopen voor onder ons matras op de boot. Wat de overgang al niet teweeg kan brengen, al die “opvliegers” zorgen voor liters vocht per nacht die afgevoerd moeten worden. De gaten in de platen onder het matras waren in ieder geval onvoldoende. Na een beetje surfen op internet vond ik een bedrijf die toevallig in Volendam gevestigd was. De onderlegger, Akwamat, is een vochtregulerend, ademend en elastische ondermatras dat is vervaardigd uit natuurlijke en duurzame materialen.

Dus de ideale oplossing voor ons, of eigenlijk voor mij dus! Gewapend met een grote rol, zeer licht materiaal, terug naar de boot.Tijd voor ons vertrek! We laten Volendam achter ons en gaan op weg naar Spaarndam, waar de Pegasus uit het water gaat. We varen richting de Oranje Sluizen van Amsterdam en we komen veel bootjes tegen die mee hebben gedaan aan het Oranje gebeuren gisteren. Het blijft leuk om zo dwars door Amsterdam te varen. We zien de “resten” van het feestgedruis van de Kroningsdag. Podiums worden weer afgebroken en de stad wordt schoongeveegd. We varen rustig door, het is 15:00 uur geweest wanneer we bij de brug van de N202, Noordzeekanaalweg, arriveren. Het Zijkanaal C, richting Spaarndam. We varen door tot de Watersportvereniging IJmond, waar we aanleggen aan de passantensteiger, want de volgende brug van de snelweg A9, voordat we in Spaarndam zijn, gaat pas om 20:00 uur open. We genieten van het zonnetje en kunnen lekker buiten eten. Rond 19:30 vertrekken we op weg naar de brug. Na de brug is alleen nog de grote sluis van Spaarndam waar we € 3,50 moeten betalen voordat we gesluisd worden. Vrijwel meteen na de sluis zijn we op de plaats van bestemming gekomen, scheepswerf De Rietpol, www.rietpol.nl.

Na een beetje klooien bij het aanleggen aan de passantensteiger, we moesten aan hoger wal aanleggen en de wind was best pittig, maar met een beetje hulp van “een buurman”, is het gelukt. Toen we eindelijk aan de koffie zaten voelden we dat we eigenlijk wel moe waren van deze lange dag. Ook bleek dat we beiden aardig wat zon hadden gekregen, hoewel een beetje…………….., dat nog zachtjes is uitgedrukt. Ik leek meer op een tomaat, terwijl Fred gewoon een bruine kop had gekregen. We brachten de nacht door op de boot en de volgende ochtend spraken we met de werf af wanneer de boot uit het water gehaald zou worden. Dit kon a.s. vrijdag al, of wel morgen! We hadden op maandag mijn auto al in Spaarndam gezet en zo reden we eerst naar Volendam terug om de auto van Fred op te halen. Om 12:00 uur waren we moe en voldaan weer thuis.

----------
 
     << Terug >>