Datum: 15-06-2012    Vakantie plannen 2012
 Kanaal eilanden
Deze zomer hebben we het plan op gevat om naar de kanaal eilanden te zeilen.

12 mei t/m 21 mei 2012
We willen graag in één keer naar de eilanden zeilen, dit houdt in dat we dan ongeveer 3 dagen achtereen onderweg zullen zijn. Omdat we met z’n tweeën zijn, zou dat betekenen dat we elkaar om de 3 uur moeten aflossen. De komende jaren willen we allerlei ervaringen op doen en dit hoort erbij. Maar omdat ik nog niet zo heel veel ervaring heb met het nachtzeilen, leek me dit niet zo’n goed plan. Zo kwamen we op het idee om op zoek te gaan naar enthousiaste en gelijk gestemde zeilers die het leuk zouden vinden om met ons mee te gaan dit jaar. In 2011 zijn we lid geworden van de vereniging voor toerzeilers. Op een forum van deze vereniging hebben we een oproep geplaatst voor zeilers om met ons mee te zeilen. Jaap en Jolanda reageerden op onze oproep. We maakten en afspraak en ontmoette elkaar in de jachthaven waar onze boot ligt. Fred en ik hadden meteen een goed gevoel en kregen de indruk dat dit wederzijds was. Tijdens ons gesprek kwamen we er achter dat we een aantal dingen gemeen hadden. Zo speelt hun zoon met regelmaat in een Ierse Pub in Enkhuizen. Laat dat nu ook onze favoriete Pub zijn waar we toch op z’n minst 1x per jaar heen gaan. Voordat we een weekje zouden gaan zeilen, gaven Jaap en Jolanda aan dat zij het leuk zouden vinden om een paar dagen mee te zeilen. Zo konden zij wennen aan de boot en ons. Wij waren van plan om in de week van Hemelvaartsdag een weekje te gaan zeilen. We zouden het aangename van het zeilen combineren met een beetje opruimen en klusjes doen. We spraken af dat we Jaap en Jolanda donderdag in Lelystad, de Houtrib haven, zouden ophalen. Zaterdag deden we de boodschappen en brachten de nodige spullen naar de boot toe. De volgende ochtend zijn we op de motor naar het Oog van Ketelmeer gevaren en daar voor anker gegaan. We hebben de dinghy te water gelaten en er mee gevaren, beetje geklust, uitgerust etc. De volgende dag bleek dat we toch wel een beetje aan het “krabben” waren, waardoor we steeds verder van de kant afdreven. De wind was fors en we besloten om naar de binnenkant van het Oog te varen en daar voor anker te gaan. Fred heeft toen met de dinghy het 2e anker uitgegooid. Al gauw bleek dat de dinghy toch niet zo waterdicht was als leek. Weer een klusje er bij! Dinsdagochtend zijn we naar Enkhuizen gevaren en vonden een leuke ligplaats in de Buitenhaven. In een klein winkeltje kwamen we de juiste onderdelen tegen om het wasbakje in het gastenverblijf te repareren. We zijn begonnen met de reparatie en hebben eten ingeslagen. S’avonds lekker relaxed een filmpje gekeken (ja, ja we zijn van alle gemakken voorzien). De volgende dag zijn we terug gevaren naar Lelystad, daar zouden Jaap en Jolanda de volgende dag arriveren. Omdat het weer best koud was, met veel wind en ook nog eens regenachtig, hadden we aangegeven dat ze maar beter warme spullen konden meenemen. En ja hoor, bepakt en bezakt stonden ze op de steiger. En het weer…………….was ineens omgeslagen in geen of nauwelijks wind en zonnig. We zijn vertrokken naar Stavoren en de Jan Vane, onze windvaan, uitgeprobeerd. Na een en ander aangepast te hebben bleek dat hij het uitstekend deed. Weer een klusje geklaard! Toch wel handig wanneer je met meer mensen bent. Meer inzicht en overleg mogelijkheden. Jolanda heeft voor de avondmaaltijd gezorgd, lekkere pasta met zalmsnippers! De volgende dag zijn we richting Enkhuizen gevaren, omdat de zoon van Jaap en Jolanda daar s’avonds zou optreden als drummer met zijn band. De Buitenhaven van Enkhuizen was erg vol, iedereen had blijkbaar het zelfde idee tijdens deze paar extra vakantiedagen en het mooie weer. Gemiddeld lagen de boten rijen dik van 5/6 boten naast elkaar. Wij konden een plekje direct aan de wal bemachtigen. Naast ons kwamen ook meer boten te liggen. S’avonds zijn we met z’n vieren uit eten geweest in een Italiaans restaurant, waar we genoten van de pizza’s, de wijn/bier en de gezamenlijke verhalen. Na afloop, met een zeer goed gevulde buik, gingen we naar de Ierse Pub “The Dubliner”. Daar hebben we tot in de late uurtjes genoten van de vele drankjes en de muziek die de band speelde. Volgens mij waren we de laatste “zeelieden” die terug kwamen op hun boot………….. De volgende ochtend vertrokken we met zeer weinig wind weer richting Lelystad. We vonden het weer en het feit dat we met z’n vieren waren, een mooie gelegenheid om de grote Gennaker uit te proberen. Deze is ongeveer 110 m2, hier staat met grote letters “Green Miles” op. De nalatenschap van de vorige eigenaren, Florian en Arjen (zie hun website). Fantastisch gezicht! Zo’n gigantisch zeil. Jammer dat er eigenlijk iets te weinig wind was, maar goed genoeg om het rustig uit te kunnen proberen. Aan het einde van de dag kwamen we in de Houtrib haven van Lelystad aan waar Jaap en Jolanda weer naar huis gingen. Wij bleven nog één nachtje in deze haven liggen. S’avonds hebben Fred en ik nog genoten van een heerlijke maaltijd in het restaurant van de haven. We hadden uitzicht om onze boot! De volgende dag op de motor terug naar onze thuishaven, allebei met een goed gevoel, na een leuke week op het water!  Deze dagen met Jaap en Jolanda hebben Fred en ik als bijzonder aangenaam ervaren. We konden het goed vinden met elkaar en zitten op één lijn. We zullen nog veel van elkaar kunnen leren!  Jaap gaf aan dat hij best wel mee wilde helpen met een aantal klussen die we nog onderhanden wilde nemen voor de zomervakantie. Deze geste waarderen we bijzonder.

22 mei t/m 28 juni 2012
We zijn hard aan het klussen op, in en rondom de boot.
Jaap kwam op een zaterdag, zoals hij beloofd had, ons een handje helpen. Samen met Fred hebben ze de tweede windgenerator weer bevestigen en aangesloten. Ook de automatische stuurautomaat is vervangen. Er moest een bout verlengd worden en dit heeft Jaap thuis gelast. Deze stuurautomaat zat nog nieuw in de doos, toen we de boot van Florian en Arjen gekocht hebben. Het volgende weekend konden we de bout bij Jaap en Jolanda thuis ophalen en de klus afmaken. De motor van de toilet deed het niet meer goed. We hebben geprobeerd om deze te repareren. Helaas is dit niet gelukt en waren we genoodzaakt om deze te vervangen. Een hele nieuwe wc-pot inclusief motor was goedkoper en makkelijker te vervangen dan losse onderdelen. Via internet vond ik een mooie aanbieding, deze besteld en geplaatst.
De afgelopen weken is Fred driftig bezig geweest om de elektronica in de boot uit te zoeken, aan te passen en te vervangen. Meters kabels, die overbodig waren zijn verwijderd of vervangen. We hebben een nieuwe Marifoon gekocht omdat de oude niet aan de wettelijke eisen meer voldeed. Eerder hadden we al de oude (doorgezakte) vloer van de “natte cel” vervangen door nieuwe okoumé vloerdelen. Het ziet er weer prima uit! De plank bij het zitje in onze hut is ook vervangen. We hebben gaten geboord in de planken onder ons bed voor wat meer ventilatie. Later gaan we hier nog meer aan veranderen, maar vooralsnog is dit even afdoende. De ruimte onder de vloer van de natte cel in onze hut heb ik schoongemaakt. De nieuwe aanzuigfilter ligt klaar om weer aangesloten te worden. Op maat gemaakte verduistering voor de ramen gemaakt met klittenband (zo kunnen we het donker en koel houden). Verder hebben we allerlei haakjes vervangen en oude verwijderd. Een nieuwe brandblusser in de kombuis opgehangen en een branddeken.
We zijn nog bezig met een nieuwe plank voor de trap met inloopmat, het tafeltje voor in de kuip (deze wordt deels vervangen), een plank waarin de twee thermoskannen stevig vast gezet kunnen worden, een plank boven de gootsteen in de “kombuis” (waarin bakjes voor het bestek e.d. komen). In de boot bevinden zich enorm veel vakken maar je van alles en nog wat kwijt kunt. Langzamerhand krijgen we een beetje overzicht van wat er aan boord allemaal ligt en wat weg kan en/of vervangen dient te worden. Ik ben bezig geweest om de vakken uit te ruimen, schoon te maken en opnieuw in te richten. We hebben allerlei opbergdozen aangeschaft om zoveel mogelijk de onderdelen bij elkaar op te kunnen bergen.  Kortom veel opgeruimd! We hebben de ogen bevestigd om lifeline’s in de kuip vast te kunnen maken.
In de kombuis hadden we last van een lekkage. Het plafond verwijderd en een viertal schroeven vervangen van een blok welke uitkwam boven de kombuis. Dit was waarschijnlijk één van de oorzaken van de lekkage. De perspex plaat voor het raam zorgde voor de grootste lekkage. Deze hebben we opnieuw voorzien van kit. Alles is weer waterdicht!
Vorige weekend hebben we de hele ankerketting (zo’n 70 meter) op de steiger gelegd en deze voorzien van kleuren (rood en witte menieverf) om het aantal meters aan te geven. Of dit lang blijft zitten zullen we moeten afwachten, het is in ieder geval beter dan niets………. Van de week de planken tweemaal gelakt en via internet een aantal stapelbare voorraadbussen gekocht om koffie, rijst, paste e.d. om zo economisch mogelijk de kastjes in de kombuis in te kunnen richten. Komend weekend weer naar de boot om te genieten van het mooie weer en verder te gaan met onze klusjes. Jaap en Jolanda komen zaterdag ook even naar de boot.