Datum: 15-06-2016    Sada
 Maandag 13 juni 2016
Het is echt Hollands prut weer! Het heeft de hele nacht geregend en buiten ziet het er weer donker uit. De wind is ook sterk toegenomen en staat in de baai, waardoor we met de boot nogal liggen te bonken op de golven. Waarom wilden we ook alweer uit Nederland weg? Nu weet ik wel dat Noord-Spanje niet de garantie voor mooi weer is, maar zoals het nu is…………………. Het is nu droog, maar wel dreigend dus besluiten we om te vertrekken naar Sada, het plaatsje wat aan de overkant van de rivier ligt. Het is maar een paar mijl, ongeveer een uurtje varen op de motor. Het blijft droog en het lijkt een beetje op te knappen. In Sada leggen we de boot aan bij de meldsteiger van de Club Nautico de Sada en wandelen naar het houten havenkantoor aan het einde van de steigers. Daar worden we weer vriendelijk ontvangen door een havenmeester die heel erg zijn best doet om Engels te praten. We denken hier een paar dagen te liggen om o.a. even onze vuile was weg te kunnen werken, dus vragen we meteen maar weer of er iets van korting te regelen valt. Ik laat het paspoort van Galicia zien, welke we in Ribadeo hebben gekregen, voor de korting. De havenmeester moet dit even kortsluiten met zijn baas, maar laat het zo meteen even weten. Hij wijst ons de box aan waar we met de boot kunnen liggen en loopt met ons mee om te helpen. Zodra we vast liggen, verzamelen we het eerste gedeelte van de vuile was bijeen en lopen terug naar het haven kantoor. We willen heel graag douchen, want het al weer 14 dagen geleden dat we in een haven lagen. Voor wie nu denkt wat een stel viespeuken zijn dat, we wassen ons natuurlijk regelmatig met het warme water wat we hebben wanneer we op de motor hebben gevaren en anders zetten we lekker ouderwets een keteltje water op! Maar er gaat niets boven een goede warme douche! De havenmeester heeft goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat we het havengeld betalen wat een clublid zou moeten betalen, en slechte nieuws is dat de wasdroger het niet doet! Dat is balen, want onze eerste was is die met lakens en handdoeken en die krijg je met dit weer echt buiten niet droog. Volgens de havenmeester is er in het stadje wel een wasserette. Het is inmiddels al middag wanneer we na het douchen met de zware zak was op zoek gaan naar de wasserette. Na meerdere keren vragen komen we uiteindelijk bij een stomerij/wasserij uit. Het is in de middag en hij is tot 17:00 uur gesloten! Dan gaan we maar even ergens eten, want dat hadden we nog niet gedaan. Heerlijk hoor die grote hoeveelheden, we hadden honger!
Maar goed we moeten nog zeker 1 ½ uur wachten totdat de zaak open is en daar hebben we geen zin in en lopen terug naar de haven. Onderweg komen we langs een grote supermarkt waar we meteen even vers brood en iets te snacken inslaan voor vanavond. We draaien toch maar een wasje met gewone kleding, die niet in de droger kunnen en hangen ze buiten en binnen te drogen. De rest van de was zien we wel wanneer we in La Coruña zijn. Beetje opruimen, blog schrijven, Fred werkt, lezen, lezen, beetje tv kijken en dan naar bed.
Dus als iemand zich nog afvraagt wat we al zo doen op een dag……………..

Dinsdag 14 juni 2016
Het is echt ouderwets takkeweer! Geen dag om het stadje te bekijken. Fred gaat even snel naar de supermarkt om een karretje vol met water en frisdrank te kopen. Het karretje nemen we mee terug wanneer het droog is en we de rest van de boodschapjes  doen. We wandelen ook nog even hoopvol een maritieme winkel binnen in de hoop hier een patroon voor het zwemvest te vinden, maar helaas. Tussen de buien door gaan we naar het clubgebouw van de jachthaven, waar we Wifi hebben en halen onze mail op. Mijn oudste zoon Steven, heeft foto’s gestuurd via WEtransfer van mijn kleindochter, wat gaat het toch snel. Ik probeer ook nog contact te krijgen met mijn beide kinderen via skype, maar krijg jammer genoeg geen respons. Wel kan ik even skypen met mijn beste vriendinnetje Mila, weliswaar met wat hindernissen van mijn kant, want mijn geluid deed het in het begin niet. Super leuk om haar weer even te zien! De rest van de dag maak ik de boot beetje schoon en doen we de gebruikelijke dingetjes.

Woensdag 15 juni 2016
Het heeft veel geregend vannacht. Fred ontdekt dat we geen stroom meer krijgen van de wal en gaat uitzoeken waar dit aan kan liggen. Voor de walstroom dachten we een dat er alleen een aansluiting was waarvoor we een extra verlengstuk nodig moesten hebben, deze hadden we gelukkig ook. Door de hoeveelheid regen is blijkbaar de stop eruit geslagen, maar deze kan op de steiger weer omgezet worden. Er blijkt dat er toch ook een gewone aansluiting aanwezig is. Fred controleert of de stekkers goed zijn en vindt dat we toch maar beter een nieuwe stekker kunnen kopen, omdat deze er niet meer zo goed uit ziet. Tevens gaan we nog even naar de supermarkt voor eten en om overige voorraad aan te vullen.
Tussen de stort buien door drinken we als troost een biertje in de plaatselijke Ierse Pub. We laten Sada verder voor wat het is, hebben echt geen zin om met dit weer verder door een troosteloos stadje te wandelen. Fritz en Gonny zijn helaas niet op de foto gezet deze keer. Morgen varen we naar La Coruña.

22-06-2016, reactie van René Schwab
Slecht weer? Dat hebben we hier in Den Haag en elders in Nederland ook gehad. Bij bakken kwam het uit de hemel en ook nu nog loopt menigeen met een winterjas aan. Ik heb ook nog nooit zo lang en zo vaak in de regen gefietst. Maar ja,.... als IK thuiskom staat daar ALTIJD al gauw een warm ligbad klaar, waarin het heel lekker een biertje drinken is. En,..... in Den Haag is er ALTIJD wel ergens een winkel of een restaurant open.
Anita en ik hebben net een week op een héél groot schip op de Adriatische Zee gedobberd. Ook daar altijd een warme douche voor handen en vele bars en restaurants open. Ik wou maar zeggen, op een boot zitten betekent niet automatisch afzien.
Ha,ha, maar als jullie over een dag of wat aan dek in de zon zitten, trek je weer een lange neus naar ons.
Ik krijg mijn portie afzien ook nog wel als ik in het najaar door Thailand en Laos aan het fietsen ben.
Ik blijf jullie volgen. Tot gauw!!